10 najpopularniejszych pytań o bieganie

Wydaje się, że bieganie jest prostym sportem – ubieram się, wychodzę i biegam noga za nogą – łatwe prawda? Jeśli jednak początkujący biegacz zweryfikuje swoją wiedzę z kimś kto biega dłużej lub poczyta trochę artykułów albo książek o bieganiu zauważy, że pełno jest tam informacji o czynnościach, które powinien wykonywać dodatkowo. Odpowiadamy więc na 10 najpopularniejszych pytań, jakie biegacze zadają sobie i innym.

Czy naprawdę muszę…?   

 

  1. … się rozgrzewać 
- REKLAMA -

Tak. Rozpoczynanie aktywności od rozgrzewki jest o wiele bardziej komfortowe i pozwala zapobiegać kontuzjom. Aby się rozgrzać zacznij od marszu lub marszu przeplatanego z lekkim truchtem, a dopiero potem zacznij standardowy bieg, rozkręcając powoli tempo. Można też przed biegiem wykonać kilka lekkich ćwiczeń rozgrzewających – skłony, wymachy rękami, nogami itp.

Rozgrzewka ma na celu przygotowanie naszego organizmu do czekającego go wysiłku. Podniesienie lekko temperatury naszego ciała poprawi efektywność dalszego biegu.

 

  1. …schłodzić się

Tak. Każdy bieg powinien być zakończony fazą schłodzenia organizmu. I nie chodzi o to, aby po każdym treningu wskoczyć pod lodowaty prysznic tylko aby doprowadzić swój organizm powoli do stanu spoczynkowego (zanim zaczęliśmy aktywność). Po zakończonym bieganiu, spokojnie potruchtaj bardzo powoli jeszcze kilka minut, pomaszeruj i pozwól aby Twój organizm sam się pomału wyciszał po biegu. Wspomoże to procesy regeneracji po wysiłku.