10 najważniejszych porad biegowych

1. Trenuj na różnorodnych trasach, monotonia może skutecznie odebrać Ci dalszą motywację. Zaledwie kilka lub kilkanaście kilometrów od Twojego miejsca zamieszkania mogą kryć się doskonałe tereny do biegania, których jeszcze nie poznałeś. Wykorzystaj je, by uatrakcyjnić swoje treningi.

 

2. Wspólne treningi w grupach są dobre i efektywne pod warunkiem, że nie musisz drastycznie zmniejszać tempa, by dostosować się do wolniejszych biegaczy. Warto poszukać w okolicy ludzi biegających na podobnym poziomie i w oparciu o to kryterium umówić się na wspólny trening. Pomimo korzyści płynących ze wspólnego biegania, warto raz na jakiś czas wybrać się na długi samotny trening, by potem na zawodach, samotność nie okazała się Twoim największym wrogiem na drodze do dobrego wyniku. Do samotności długodystansowca niestety trzeba również przywyknąć.

 

3. Najważniejsze jednostki treningowe staraj się wykonywać o takiej porze, w jakiej planujesz najbliższy start. Badania wykazały, że zawodnicy trenujący w ten sposób osiągają średnio 4-5% lepsze rezultaty niż ci, którzy nie biegali w godzinach docelowego startu. Jeżeli więc biegasz codziennie od 19 do 20 istnieje duże prawdopodobieństwo, że podczas najbliższych zawodów, które zaczynają się np. o 10 będziesz czuł się nieco przymulony.

1
2
3
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPulsometr – przydatne narzędzie, czy gadżet?
Następny artykułNie bój się biegać z astmą!
Tomasz Peisert
Redaktor naczelny, współwłaściciel, biegacz – amator od 15 lat. Gdy zaczynał biegać, nie miał o tym pojęcia, ale od razu porwał się na… maraton. Popełnił chyba wszystkie możliwe błędy początkujących biegaczy, ale zgłębiając wiedzę i trenując systematycznie w końcu złamał granicę 3 godzin w maratonie. Teraz zdobytym doświadczeniem dzieli się z innymi, prowadząc grupy treningowe oraz tworząc poczytne teksty/felietony. Pisze to co myśli, często kontrowersyjnie, ale nigdy nie ukrywa faktów. Jego aktualne rekordy życiowe to: maraton 2:56:47, półmaraton 1:18:17, 10km - 35:19.