10 najważniejszych porad biegowych

bieganie 2

 

8. Początkujący biegacze mają tendencje do przesadzania z ilością ciepłych ubrań podczas jesienno-zimowych treningów. Jeżeli za oknem jest 10 stopni na plusie, to nie warto zakładać grubej kurtki, czapki i owijać się grubym szalem tylko dlatego, że na początku jest odczucie chłodu. Warto przezwyciężyć pierwsze kilometry w dyskomforcie termicznym, by później czuć już tylko samą przyjemność z biegu.

 

9. Weekendowe biegi organizowane w wielu miastach Polski, jak np. Parkrun, zBiegiemNatury czy wszelkiego rodzaju Grand Prix dobrze jest wykorzystać również jako dodatkowy akcent w treningu. Jako, że mają one zazwyczaj około 5km nie muszą koniecznie stanowić celu samego w sobie, ale być dodatkowym bodźcem np. w trakcie 30km wybiegania jako ostatnie 5km w II zakresie.

 

10. Nie ufaj bezkrytycznie wszelkim tabelom i kalkulatorom treningowym, które ,,optymistycznie’’ przeliczają spodziewany wynik na maratonie na podstawie wyników z krótszych dystansów. Wbrew obiegowym opiniom owe przeliczniki rzadko się sprawdzają. Wielu zawodników ślepo ufających magii liczb pobiegło poniżej swoich możliwości, tylko dlatego, że błędnie wyznaczyli swój rezultat na mecie. Niech zatem Twoją podstawą do oszacowania realnego czasu w maratonie oprócz tabel będą też długie wybiegania, ich średnie tempo i samopoczucie towarzyszące przy pokonywaniu ich ostatnich kilometrów.

1
2
3
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPulsometr – przydatne narzędzie, czy gadżet?
Następny artykułNie bój się biegać z astmą!
Tomasz Peisert
Redaktor naczelny, współwłaściciel, biegacz – amator od 15 lat. Gdy zaczynał biegać, nie miał o tym pojęcia, ale od razu porwał się na… maraton. Popełnił chyba wszystkie możliwe błędy początkujących biegaczy, ale zgłębiając wiedzę i trenując systematycznie w końcu złamał granicę 3 godzin w maratonie. Teraz zdobytym doświadczeniem dzieli się z innymi, prowadząc grupy treningowe oraz tworząc poczytne teksty/felietony. Pisze to co myśli, często kontrowersyjnie, ale nigdy nie ukrywa faktów. Jego aktualne rekordy życiowe to: maraton 2:56:47, półmaraton 1:18:17, 10km - 35:19.