Kilometry w bieganiu to ważna sprawa. Trzeba swoje wybiegać aby mieć formę, ale trzeba też pilnować aby nie przesadzić. Często eksperymentujemy z różnymi metodami treningowymi – biegamy za mało lub za dużo, brakuje nam siły albo wytrzymałości. Martwimy się, że nie biegamy zbyt efektywnie, nie różnicujemy treningów, a monotonia nas ogranicza. Dziś krótka propozycja dla tych wszystkich, którym nie zależy na wielkich wynikach, ale chcieliby nieco urozmaicić swój godzinny trening i podtrzymać formę przez dłuższy czas. Nie są to propozycje określonych treningów, a jedynie urozmaicenia, które podkolorują każdy bieg, a jeśli nie podkolorują, to przynajmniej porządnie zmęczą:)

45 minut + 7×1

Zwykłe godzinne bieganie możemy zamienić na trening z szybszą końcówką. Nie ma tu wielkiej filozofii – po prostu biegniesz przez 45 minut, a po tym czasie zaczynasz pokonywać żwawe odcinki w systemie 1 minuta biegu / 1 minuta truchtu. W ten sposób zaliczysz około 7-8 szybkich interwałów, które podkręcą Twoje nogi i zwiększą jakość całego treningu.

20 + 20 + 20

To również propozycja na efektywne wykorzystanie 60 minut biegania. Pierwsze 20 minut poświęcasz na rozgrzewkę, a więc truchtasz. Po 20 minutach przechodzisz do szybkiego biegu trwającego również około 20 minut. Tempo powinno być około 20 sek/km szybsze od tempa, którym biegałeś wcześniej. Jeśli biegasz z pulsometrem z pewnością powinieneś kręcić się w okolicach środkowych wartości II zakresu. Ostatnie 20 minut to schłodzenie, wracasz już do domu truchtając.

Coraz szybciej i bez nudy

Trzeci trening jest jednym z lepszych sposobów na zabicie biegowej nudy (o ile coś takiego w ogóle istnieje). Cały bieg dzielisz sobie na 5, 10 minutowych odcinków i 2, 5 minutowe. Zaczynasz od 10 minut truchtu, po czym przechodzisz do 10 minut tempa startowego w półmaratonie. Kolejne 10 minut znowu trucht i kolejne 10 w tempie (około) startowym na 5km. Czas na kolejny 10 minutowy trucht po, którym zostaje wisienka na torcie – 5 minut w tempie jakby to powiedzieć – ile fabryka dała:) No może tak na 90% Twoich możliwości. Taki trening choć niekonwencjonalny – daje dość mocno w kość i z pewnością nie pozwoli Ci się nudzić.

 

Komentarze Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here