błędy biegaczy

Polacy pokochali bieganie, co możemy zaobserwować niemal codziennie na ulicach, w lasach i miejskich parkach. Aktywność fizyczna powinna być jednak podejmowana świadomie – z uwzględnieniem sposobów przygotowania do treningu i możliwości organizmu. Oto 5 najczęściej popełnianych błędów przez początkujących biegaczy.

Brak planu treningowego skutkujący kontuzjami i przemęczeniem

Świadome bieganie nie polega jedynie na pokonywaniu dziennie określonego dystansu. Aby biegać bezpiecznie, unikać kontuzji i podnosić wydolność, należy opracować plan treningowy, który nie wiąże się wyłącznie z pokonywaniem kolejnych kilometrów.

Plan treningowy to wręcz styl życia. Składają się na niego również dieta i sen. Przed każdym biegiem należy wykonać rozciąganie i rozgrzewkę. Poza tym oprócz standardowych treningów należy przeprowadzać regeneracyjne – na niższym tętnie wynoszącym około 75% maksymalnego, w czasie których ciało samo podpowie, że wykonujemy zbyt duży wysiłek (np. o zbyt szybkim tempie świadczyć będzie zadyszka). Przydatne są także treningi uzupełniające, w trakcie których pracujemy nad techniką biegu.

Bieganie na czczo

Wielu początkujących biegaczy pracujących zawodowo przez cały dzień czeka na możliwość przeprowadzenia wieczornego lub popołudniowego treningu, nie zważając na okoliczności. W tym pędzie do aktywności zdarza się zapomnieć o podstawowym elemencie treningu, jakim jest posiłek. W tę pułapkę szczególnie często wpadają również osoby, które biegają, by pozbyć się zbędnych kilogramów. Niestety trening na czczo będzie nieefektywny. Brak wydolności jedynie osłabi organizm.

Nieodpowiednie posiłki okołotreningowe

Warto pamiętać, że nie liczy się tylko sam fakt zjedzenia posiłku, ale również jego jakość. Początkujący adepci biegania nie zawsze wiedzą, że około 2 godziny przed treningiem należy zjeść posiłek oparty o węglowodany o niskim i średnim indeksie glikemicznym. Dzięki temu poziom glukozy we krwi dającej mięśniom energię będzie utrzymywał się na stałym wysokim poziomie w trakcie całego biegu.

Poza tym przed i po treningu należy uzupełniać białko, które przy wysiłku wytrzymałościowym stanowi dodatkowe źródło energii za pośrednictwem aminokwasów. Pełnowartościowe białko, zawierające wszystkie 20 aminokwasów białkowych, jest pochodzenia zwierzęcego. Z kolei najszybciej przyswajalne jest białko serwatkowe, które znajdziemy w niektórych batonach proteinowych, takich jak z linii Protein by Bakalland BA! zawierającej produkty dedykowane na różne okoliczności treningowe. Przekąska z białka serwatkowego po treningu wspiera regenerację mięśni, co jest szczególnie ważne przy regularnej aktywności fizycznej.

Uzależnienie od technologii

Dziś wiele osób nie wyobraża sobie biegania bez smartfona na ramieniu. Aplikacje wspierające aktywność są bardzo ciekawe, ale używając ich, natrafiamy na pewną pułapkę. Zbyt dużo uwagi poświęcamy na bicie rekordów, trzymanie się wyznaczonych planów i komunikaty ze smartfona, zapominając o komunikatach, jakie wysyła nam własne ciało.

Dodatkowo mając słuchawki z ulubioną muzyką na uszach, tracimy czujność. Trudniej wówczas dostrzec moment, w którym pojawia się niepokojący ból. Konsekwencją bywa kontuzja lub wycieńczenie, co zmusza nas do porzucenia aktywności na pewien czas. Dlatego warto używać technologii, ale pod warunkiem, że nie skupiamy się na niej bezgranicznie.

Trening za wszelką cenę

Bieganie, podobnie jak wszystkie aktywności fizyczne, powoduje wydzielanie endorfin. Od sportu można się uzależnić, co stanowi kolejną pułapkę dla początkujących biegaczy. W ten sposób również można narazić się na kontuzję – gdy organizm nie jest przyzwyczajony do wysiłku, nie powinno się biegać codziennie. Trzy dni w tygodniu to wystarczające obciążenie. Poza tym sztywne trzymanie się planu treningowego także nie zawsze ma dobre skutki. Osiągnięty pewnego dnia dystans lub czas z różnych powodów może okazać się nieosiągalny kilka dni później, na przykład przez zmęczenie lub gorsze warunki atmosferyczne. Nie wolno przeciążać organizmu za wszelką cenę – trening powinien dawać przede wszystkim przyjemność.

Komentarze Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here