maraton fakty i mity trening bieganie

Polacy uwielbiają biegać maratony. Magia tego dystansu powoduje, że coraz więcej osób decyduje się na pokonanie 42,195km. Przybywa więc maratończyków, a wraz z nimi pojawiają się mity związane z maratonem. Przedstawiam Wam 5 najpopularniejszych mitów, w które wielu biegaczy wciąż wierzy.

1Maratońska ściana zaczyna się po 30km

Słynna maratońska ściana to najprościej rzecz ujmując – moment w którym zaczyna nam brakować „paliwa” czyli zasobów węglowodanowych, a organizm przechodzi okres przełączenia się na korzystanie z zasobów tłuszczowych. Czujemy się wtedy pozbawieni energii, zaczynamy zwalniać, a nasze zmęczenie potęguje często także towarzyszące mu odwodnienie. Zwykło się uważać, że stan ten pojawia się po 30km i choć na ogół rzeczywiście tak jest – sama ściana może pojawić się znacznie wcześniej, nawet w okolicach 20km. Wszystko zależy od naszego wytrenowania, predyspozycji genetycznych, systemu gospodarki elektrolitowej, a nawet sposobu odżywiania kilka dni przed startem.

Nie ma więc określonego kilometra na którym pojawia się maratoński kryzys. Jedno jest pewne – im rozsądniej trenujesz, regenerujesz się i zdrowo odżywiasz tym lepiej znosisz to chwilowe odcięcie prądu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here