5 najważniejszych kroków do wysokiej formy w bieganiu

Jednym z częstszych pytań stawianych przez biegaczy jest pytanie o to jak najlepiej dojść do dobrej formy. Pytanie niby proste, ale jednak odpowiedź – wystarczy dużo biegać, nie wystarczy. Przedstawiamy więc krótki poradnik, w którym wskażemy Wam w jaki sposób należy postępować aby dojść do wysokiego poziomu wytrenowania swojego organizmu.

1. Redukcja wagi

To podstawa aby móc rozpocząć poważniejsze trenowanie. Warto ustalić jakiś rozsądny przedział wagowy, w którym chciałbyś się znaleźć. Nie możesz być ani za ciężki, ani także za lekki (bardzo niska masa ciała będzie skutkowała dużymi brakami w mocy). Aby zredukować wagę nie musisz biegać bardzo dużo i intensywnie – truchtaj, maszeruj, po prostu dużo się ruszaj i dbaj o właściwą dietę. Brzmi trywialnie? Owszem, ale na tym etapie nie realizujesz jeszcze żadnego konkretnego celu wynikowego tylko przygotowujesz swój organizm do kolejnego etapu jakim będzie „zbieranie” kilometrów .

2. Nawyk kilometrowy

Gdy osiągniesz już swoją ustaloną masę ciała – zacznij oswajać organizm z kilometrami. Twoje ciało musi przywyknąć do tego, że 10km bieg nie ma być dla niego wyzwaniem, ale elementem codzienności. Zbieraj więc kilometry, ciesz się nimi i stopniowo zwiększaj kilometraż. Nie będziemy tutaj podawać żadnych wartości, ponieważ u każdego będzie to wyglądać inaczej. Jedno jest pewne – przed rozpoczęciem specjalnych środków treningowych kształtujących pod dany dystans trzeba się kilka miesięcy „rozbiegać”.

3. Ustalenie celu

Masz już odpowiednią masę ciała i jesteś wybiegany – czas wiec abyś ustalił sobie jakiś cel. 10km w 50min? Półmaraton poniżej 2h? A może po prostu maraton ukończony w limicie. To Ty decydujesz, ale musisz pamiętać aby był to cel ambitny, ale również taki, który będziesz w stanie osiągnąć. Mierz więc wysoko, ale z rozsądkiem.

4. Trening przez duże T

Twój nowy cel stawia Ci konieczność realizacji planu treningowego. Wybierz coś odpowiedniego dla Ciebie lub zasięgnij rady trenera. Od teraz nie będziesz już biegał, ale trenował. Stopniowo poznasz specjalne środki treningowe, które będą kształtowały Twoją wytrzymałość, szybkość oraz siłę. To jest właśnie moment kiedy Twoja wcześniej nabyta forma jest poddawana obróbce abyś wszedł na najwyższy dla siebie poziom.

5. Start i podtrzymanie

Udało Ci się zrealizować cały plan, bez większych problemów osiągnąłeś swój cel i co dalej? Oczywiście należy Ci się kilka dni odpoczynku, ale pamiętaj, że formę znacznie łatwiej stracić niż zbudować. Dlatego też jeśli chcesz być w gazie przez długi czas nie powinieneś robić sobie zbyt długich przerw od biegania. Pisaliśmy o tym w tym artykule: Przerwa w treningach – jak wpływa na formę biegacza? Wyjątkiem jest jesienne roztrenowanie. Zbyt długie pauzowanie może spowodować, że formę, którą wcześniej nabyłeś będziesz musiał budować od podstaw.