8 Poznań Półmaraton – 8 wskazówek dla startujących

fot. Biegologia.pl

Już jutro 8 Poznań Półmaraton – jedno z największych biegowych wydarzeń w Polsce! Tysiące biegaczy zmierzy się z dystansem ponad 21km, po ulicach stolicy Wielkopolski. Dla tych wszystkich, którzy jutro startują mam kilka aktualnych wskazówek, które mogą się przydać.

 

1. Posiłek i nawodnienie przed startem 

Wielu biegaczy stosuje identyczny sposób żywienia przed półmaratonem jak w przypadku maratonu. To duży błąd – dwukrotnie krótszy dystans oraz szybsze tempo biegu powodują, że posiłek tego dnia powinien być nieco mniej obfity. Jeśli miałeś w zwyczaju zjadać 4 kromki chleba z miodem, zjedz 2 lub 3. Potaraj się by Twój posiłek był lekkostrawny – polecamy zrezygnowanie z takich produktów jak mięso, mleko, owoce, warzywa czy ryby. Jeśli masz w planie spożycie chleba (zwłaszcza ciemnego), zjedz go najpóźniej 2,5h przed startem. Półmaraton to bieg na dość dużej intensywności, dlatego postaw na pokarmy treściwe i kaloryczne, których nie będziesz musiał zjeść dużo, a dostarczą Ci odpowiedniej ilości energii – dobrym wyborem może być pieczywo z masłem orzechowym, dżemem lub twarogiem i rodzynkami. Ciekawą alternatywą są również biszkopty z Nutellą lub niewielki omlet z konfiturą. Możliwości jest mnóstwo!

UWAGA:  Według najnowszych prognoz na jutro, ma być około 15 stopni. Wbrew pozorom to dość sporo jak na bieganie – zwłaszcza, że większość trasy będzie wiodła na odkrytej przestrzeni. Bieg zaczyna się o 10, ale pomimo wczesnej pory, Słońce może już dawać się we znaki. Pamiętaj więc o odpowiednim nawodnieniu, postaraj się wypić od rana do startu od 500 do 600 ml płynu (najlepiej domowego izotonika) w 30-40min odstępach czasu po 150-200 ml. Nie przesadzaj jednak z ilością, bo jednak – 15 stopni to nie upał.

 

2. Dobór stroju

Z doświadczenia wiemy, że wielu biegaczy i biegaczek będzie jutro cierpieć z powodu przegrzania. Jednym z powodów jest start na ul. Baraniaka, gdzie zawodnicy przez kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt minut znajdują się w cieniu. Tak jak wcześniej wspomniałem – przewidywana temperatura to około 15 stopni. Wielu biegaczy będzie biegło także w samo południe i wtedy na pewno idealny będzie krótki strój. Warto więc tuż przed startem pozbyć się długich rękawów aby uniknąć sytuacji sprzed roku, kiedy to pod koniec biegu, wielu maszerowało, zalani potem, z grubymi bluzami w dłoniach. Pomijam już fakt, że w zeszłym roku niektórzy biegli… w czapkach i szalikach. Pamiętaj więc – to, że na starcie będziesz odczuwać lekki chłodek nie oznacza, że tak będzie przez cały bieg. Ubierz się więc względnie lekko, a na pewno będzie Ci się biegło o niebo lepiej.

 

3. Kultura na starcie

8 tysięcy zawodników to bardzo dużo. Pamiętaj – nie będziesz tam jedyną osobą, której zależy na dobrym wyniku czy miejscu. Staraj się patrzeć na innych, nie przepychaj się i nie miej pretensji, że jest tłok. Nawet jeśli zależy Ci na życiówce – musisz się liczyć z tym, że trochę stracisz na starcie. Wybrałeś przecież bardzo duży półmaraton, więc musisz się z tym liczyć. Przepychając się łokciami na prawo i lewo, niewiele wskórasz. Tuż przed startem zajmij też miejsce adekwatne do Twoich możliwości – nie pchaj się na przód, jeśli Twoim celem jest samo ukończenie biegu. Wtedy na pewno będziesz przeszkadzał tym, którzy przyjadą walczyć o życiówki i jak najwyższe lokaty.

Więcej na ten temat możesz poczytać w tym artykule: Trochę kultury by biegło się lepiej. 

 

4. Zirytowani kierowcy 

Jak co roku przy trasie pojawią się również malkontenci, którzy mogą być złośliwi wobec biegaczy. Nie ukrywajmy – półmaraton w czasie gdy w mieście prowadzonych jest wiele prac budowlanych (m.in. przebudowa Ronda Kaponiera, przebudowa Estakady Katowickiej) to spora uciążliwość komunikacyjna. Jutro będzie również ostatni dzień targów motoryzacyjnych – Poznań Motor Show, co również generuje wzmożony ruch. Wielu kierowców może być więc zirytowanych widokiem biegnącego tłumu – owszem 3/4 z nich mogłoby się przejść pieszo, pojechać objazdem lub skorzystać z komunikacji miejskiej, ale tak czy inaczej – nie odpyskowuj takim osobom i nie reaguj na zaczepki. My mamy swoją rację – biegniemy po trasie, którą nie my wyznaczaliśmy, oni mają swoją. Trudno tu o kompromis, dlatego przynajmniej – bądźmy dla siebie kulturalni.

 

1
2
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNajwiększe gafy żywieniowe biegaczy przed startem
Następny artykuł8 Poznań Półmaraton – GALERIA ZDJĘĆ i podsumowanie
Tomasz Peisert
Redaktor naczelny, współwłaściciel, biegacz – amator od 15 lat. Gdy zaczynał biegać, nie miał o tym pojęcia, ale od razu porwał się na… maraton. Popełnił chyba wszystkie możliwe błędy początkujących biegaczy, ale zgłębiając wiedzę i trenując systematycznie w końcu złamał granicę 3 godzin w maratonie. Teraz zdobytym doświadczeniem dzieli się z innymi, prowadząc grupy treningowe oraz tworząc poczytne teksty/felietony. Pisze to co myśli, często kontrowersyjnie, ale nigdy nie ukrywa faktów. Jego aktualne rekordy życiowe to: maraton 2:56:47, półmaraton 1:18:17, 10km - 35:19.