gdzie zrobić badania wydolnościowe

Nie widzę już poprawy wyników, moja waga nie drgnie chociaż biegam, nie wiem czy nie biegam za szybko. Wiele razy słyszałam już takie głosy i zawsze zastanawiało mnie to czy zamiast narzekać nie łatwiej jest to ZMIENIĆ? To nie jest w końcu takie trudne – a droga do tego trwa zaledwie niecałą godzinkę. Wybierzcie się ze mną na badania wydolnościowe do Diet&More w Poznaniu.



Badania wydolnościowe – Nie tylko dla profesjonalistów

Badania wydolnościowe nadal kojarzą nam się raczej z profesjonalnymi biegaczami, którzy dzięki nim widzą na jakim poziomie wytrenowania są. A czy wiesz, że nawet Ty możesz takie testy wykonać i że to może pomóc także Tobie? Zobaczcie jak przydatne mogą być badania wydolnościowe dla amatora biegania!

badania wydolnościowe jak przebiegają

Zaczynamy od pomiarów ciała

W pierwszej kolejności zaczynamy od wywiadu w gabinecie dietetyczki, gdzie korzystamy z analizatora składu ciała, który mierzy wiele przydatnych parametrów.

To badanie jest bardzo szybkie, a daje nam dość dużo wyników, z których interpretacji będziemy naprawdę zaskoczeni.

Czego możemy się m.in. dowiedzieć?

  • masy ciała, masy mięśnie, masy tłuszczu
  • naszego BMI
  • ile procent tłuszczu mamy w organizmie
  • gdzie on jest usytuowany (i jakie jest odchylenie od poziomu normalnego)
  • które części naszego ciała są najmniej rozwinięte mięśniowo (ja odkryłam, że muszę dopracować mięśnie ramion)
  • jaki mamy wiek metaboliczny – to może podnieść na duchu! Mój wyszedł o 13 lat mniej niż wiek metryczny. Ta informacja nagroda za trud treningów. Nie powie nam ona zbyt wiele jedynie może trochę pomoże się motywować aby ją trochę poprawić.

Gdy Twoim zadaniem jest utrata masy ciała – warto analizować się regularnie i obserwować efekty.

badania wydolnościowe a odchudzanie

Jak przebiega samo badanie wydolnościowe?

Badanie jest przeprowadzane na bieżni mechanicznej przy nałożonej na twarz specjalnej masce, która całe nasze wydychane powietrze przekazuje do analizatora gazów oddechowych (tzw. ergospirometru), zakładasz pulsometr i w drogę.

Zaczynamy od powolnego truchtu i co 3 minuty podkręcamy tempo aż do prędkości, która jest dla nas już mocno niekomfortowa. Wytrzymujemy to przez chwilę, po czym badanie się kończy. Nie jest to tak, że trzeba się bać tej końcowej prędkości, ważne aby na naszym wykresie udało się wyznaczyć próg beztlenowy, a wbrew pozorom, to nie jest takie straszne. Na ekranie możemy na bieżąco obserwować parametry naszego wysiłku.

badania wydolnościowe co mi dają

Jakie dane uzyskam z badań wydolnościowych?

  • wyznaczysz swoje strefy intensywności wysiłku, w oparciu o tętno i prędkość
  • dowiesz się gdzie jest dla Ciebie strefa tlenowa przy której najlepiej biegać aby schudnąć, a gdzie zaczynasz strefę beztlenową, którą zastosujesz w szybszych treningach,
  • jeśli uda Ci się biec do “odcięcia” to poznasz swoje tętno maksymalne HRmax, które z pewnością będzie dokładniejsze niż z wzorów matematycznych,
  • poznasz swój próg tlenowy i próg beztlenowy
  • poznasz swój pułap tlenowy VO2 max (dana ta to wskaźnik wydolności fizycznej i określa maksymalną ilość tlenu, jaką jesteś w stanie pobrać podczas intensywnego wysiłku) im wyższa ta dana tym dla Ciebie lepiej, treningami dążymy do poprawy tego parametru więc na kolejnym badaniu wydolnościowym za kilka miesięcy zobacz czy nastąpiła jego poprawa,
  • poznasz ilość kalorii jaką spalasz na godzinę wysiłku przy danym zakresie tętna.

Jak przygotować się do testu?

Najlepiej na 2-3 dni przed testem zaniechać intensywnych treningów, które mogą spowodować zbyt duże zmęczenie. Potraktuj taki test jak start w zawodach. Zwróć też uwagę jakie zawody lub treningi masz za sobą – gdy jesteś po mocno intensywnym biegu takim jak maraton czy nawet ultra Twój wynik może być zaburzony nawet po kilku-kilkunastu dniach, oczywiście zależy to też od tego jak się regenerowałeś.  

badania wydolnościowe jak się przygotować

Dla kogo badanie wydolnościowe?

Według mnie zdecydowanie dla dwóch grup biegaczy – tych którym zależy na poprawie wyników i chcą dlatego dostosować idealny, skrojony na miarę plan treningowy oraz dla tych, którzy chcą zrzucić trochę zbędnego balastu.

Tym pierwszym wyznaczone parametry pomogą idealnie dobrać prędkości treningów do odpowiednich jednostek i dostosować plan tak aby był jak najbardziej efektywny. Tym drugim pomoże idealnie wyznaczyć strefę tętna przy której powinni biegać aby spalanie tłuszczu było najbardziej efektywne (czy wiecie że nadal u osób odchudzających się jest to wielki problem?).  

Amator, który chce poprawiać wyniki musi znaleźć czas na treningi pośród wypełnionego obowiązkami dnia. Warto więc aby jego treningi były mądre i przemyślane. Badania wydolnościowe pomogą podnieść jakość treningów i wynieść je na wyższy poziom przez to że będziemy świadomi przy jakim tempie lub tętnie najlepiej biegać nam dane jednostki. Pomoże nam to nie tylko poprawić osiągi treningowe i te na zawodach, ale też wycisnąć maksimum z każdego treningu. Badania wydolnościowe to większa satysfakcja z biegania!

Po szczegóły oferty badań wydolnościowych – zajrzyj na stronę Diet&Mote – tutaj.

badania wydolnościowe jak wykonać

Komentarze Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here