śniadanie biegacza co jeść przed bieganiem

Okazuje się, że wytrzymałość sportowców jest powiązania nie tylko z tym co jedzą, ale także KIEDY jedzą. Wiąże się to bardzo mocno także z tym KIEDY JEDZĄ ŚNIADANIE. No to jak to jest z tym śniadaniem?

Czy jeść śniadanie przed bieganiem czy jednak nie?

Naukowcy z Belgii (z Catholic University Leuven) przeprowadzili badania trwające 6 tygodni z udziałem 28 zdrowych, aktywnych mężczyzn i poproszono ich o zastosowanie diety o wysokiej kaloryczności (składającej się w 50% w tłuszczu i 30% większej ilości kalorii niż spożywali dotychczas). Mężczyźni zostali podzieleni na trzy grupy :

– pierwsza grupa miała powstrzymać się całkowicie od ćwiczeń – grupa kontrolna,

– druga wykonywała treningi cztery razy w tygodniu w godzinach porannych i jadła węglowodanowe śniadanie przed treningami,

– trzecia trenowała i jadła tyle samo co druga, ale dopiero po zakończeniu porannych treningów.

Grupa pierwsza – niećwicząca przybrała na wadze (średnio po ok.  6 kg) co było do przewidzenia. Ważne są jednak rezultaty porównujące grupę 2 i 3. Wyniki wykazały,  że ci mężczyźni, którzy jedli śniadania przed treningiem (grupa 2) także przybrali na wadze, ale tylko połowę tego co grupa kontrolna, podczas gdy mężczyźni z 3 grupy, którzy czekali aby zjeść śniadanie po treningu  nie zyskali nic na wadze.

Wnioski zostały jasno sformułowane przez autorów badań:

“trening fizyczny na czczo jest bardziej skuteczny w spalaniu tłuszczu niż trening po śniadaniu węglowodanowym”

Chociaż wyniki te mogą cieszyć się dużym zainteresowaniem osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy przez wysiłek fizyczny, to nie znajdzie się raczej żaden dietetyk sportowy, który zaleci poszczenie przed treningiem.

Bo niestety jeśli chcesz wykonać dobry trening – potrzebujesz paliwa.

POCHŁANIAJ PALIWO – GDY TRENUJESZ

Dietetyk sportowy Barbara Lewin twierdzi, że:
„Sportowiec, który odżywia się stosunkowo zdrowo nie uzyska przewagi przez pomijanie śniadania. Bardziej troszczymy się o nasze samochody niż o nasze ciała. Wychodzisz na trening bez odpowiedniego paliwa – może zwiększyć się rozpad  Twojej tkanki mięśniowej i  po dłuższym okresie może to doprowadzić do wielu szkód. Trzeba też pamiętać, że kalorie spalają się nawet wtedy gdy śpisz.”

Oznacza to, że po wstaniu z łóżka, organizm jest już na deficycie glikogenu. Jeśli nie zjemy śniadania przed porannym treningiem, brak odpowiedniego paliwa dla mięśni w postaci glikogenu będzie prowadzić do zmęczenia. Ten niedobór glikogenu może spowodować spadek wydajności w środku długiego wysiłku , a nawet może prowadzić do obrażeń w wyniku zmęczenia .

Warto pamiętać : że ogromny, zapychający przewód pokarmowy posiłek nie jest konieczny przed treningiem, wystarczy mała ilość łatwo przyswajalnych kalorii, które pobudzą Cię do biegu.

NO TO JAK SCHUDNĄĆ?

Jeśli utrata wagi jest ważnym czynnikiem, dla którego ćwiczysz możesz zwrócić swą uwagę w inną stronę. Lewin sugeruje:
„Jeśli chcesz stracić kilka kilogramów, zoptymalizuj swój trening pracując ciężej i szybciej. To spowoduje, że spalisz więcej kalorii i zbudujesz więcej beztłuszczowej masy ciała.”
Źródła:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20837645
www.active.com/fitness/articles/why-athletes-shouldn-t-skip-breakfast

Komentarze Facebook