Bieganie i fitness – jak to połączyć?

Bieganie i fitness – jak to połączyć?

bieganie fitness

Pewna młoda dama zadała mi niedawno pytanie: „czy można połączyć bieganie z ćwiczeniami fitness”? Na pierwszy rzut oka sprawa wydaje się banalna – no pewnie, że można, jaki problem? Jednego dnia biegasz, drugiego dnia idziesz na fitness i tak na zmianę. Teoretycznie jest to więc możliwe, ale jak we wszystkim, tak i w tym przypadku – diabeł tkwi w szczegółach. Jak więc jest z tym naprawdę?

 

Bieganie vs ćwiczenia fitness

Dla wielu kobiet (panów jest w tej grupie zdecydowanie mniej – dlatego artykuł będziemy kierować do pań) ćwiczenia fitness są znakomitą formą aktywności – przy nich potrafią się bardziej zmotywować czując obecność innych ćwiczących pań, pozwalają wyrzeźbić sylwetkę i po prostu czuć się lepiej. Wiele z nich po pewnym czasie odkrywa jednak, że równie dobrą aktywnością jest dla nich bieganie. Czy to za namową koleżanki czy też wszechobecnej mody, zaczynają więc truchtać i sporo pań wkręca się w to dość poważnie. Wtedy powstaje dylemat – biegać i kontynuować ćwiczenia fitness wplatając je jakoś do tygodniowego kalendarza czy zrezygnować z nich całkowicie na rzecz poważniejszych biegowych treningów?

 

Setki godzin spędzonych na ćwiczeniach siłowych czy fitness potrafią doprowadzić sylwetkę do perfekcji. Niestety taka sylwetka w starciu z długim dystansem może na niewiele się zdać, o czym przekonało się już wiele wycieńczonych na zawodach ,,fitnessek".
Setki godzin spędzonych na ćwiczeniach siłowych czy fitness potrafią doprowadzić sylwetkę do perfekcji. Niestety taka sylwetka w starciu z długim dystansem może na niewiele się zdać, o czym przekonało się już sporo wycieńczonych na zawodach ,,fitnessek” – zwłaszcza tych, które zaniedbywały treningi kardio.

 

Chcesz być dziunią czy dobrze biegać?

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie należy przede wszystkim sprecyzować sobie cel swoich biegowych treningów. Czy mają to być tylko akcenty kardio, których celem będzie podniesienie wydolności i ewentualna forma pozwalająca ukończyć np. bieg na 10km lub półmaraton? Czy może biegowe treningi mają zbudować porządną formę i wydolność, pozwalające na start w zawodach z perspektywą dalszego progresu? To dość istotna różnica, ponieważ samo ukończenie zawodów, nawet na długim dystansie jest możliwe nawet wtedy gdy treningi biegowe są tylko dodatkiem do innego rodzaju aktywności. Jeśli jednak chcesz stać się biegaczką i poważnie myśleć o startach w zawodach mam dla Ciebie złą wiadomość – treningi fitness, będą dla Ciebie tylko źródłem niepotrzebnych strat energii. Oczywiście wykonanie godzinnej sesji od czasu do czasu nie spowoduje, że popsuje to cały cykl treningowy, ale powiedzmy sobie prawdę – jeśli ktoś chce dobrze biegać, musi biegać dużo. To zasada stara jak świat – prosta i jednocześnie bardzo skuteczna. Jest zatem niezwykle istotne czy bardziej liczy się dla Ciebie maksymalne wymodelowanie sylwetki niczym dziewczyny po metamorfozach Ewy Ch. czy zbudowanie biegowej formy potrzebnej na zawodach? I jeszcze jedna mała uwaga, a raczej apel – drogie panie, jeśli chcecie połączyć fitness z bieganiem, czyli po wyjściu z klubu od razu zrobić sobie trening biegowy – zmieńcie koniecznie buty na biegowe. Buty do fitnessu absolutnie nie nadają się do biegania, o czym przekonało się już wiele kobiet, odpokutowując to kontuzjami, głównie kolan.