Bieganie i fitness – jak to połączyć?

Obowiązkowa regeneracja

Bieganie jest sportem bardzo specyficznym. Biegowe treningi należą do jednych z najbardziej energochłonnych aktywności, dlatego też wymagają odpowiedniej rekompensacji kalorycznej, ale też czasu przeznaczonego na regenerację. Z tego prostego powodu trudno jest stać się biegaczem/biegaczką myślącą o poważnych wynikach bez kilku, typowo chilloutowych dni. Proces budowania formy biegowej jest bowiem złożony, a sam jej wzrost odbywa się nie w trakcie biegu, ale w odstępach między treningami. To jak spędzasz ten czas ma ogromny wpływ na to jaki będzie progres Twoich biegowych umiejętności.
Jeżeli więc nie pozwolisz organizmowi na odpowiednią regenerację wówczas kolejne biegowe treningi będą już znacznie słabsze jakościowo. Jedynym rozwiązaniem jest wtedy zmniejszenie ilości dni przeznaczonych na bieganie – tylko wtedy nie będzie to już stricte budowanie formy biegowej, tylko bardziej ogólnej sprawności – pytanie więc, na czym Ci bardziej zależy?

 

Biegaczka nie musi być przesadnie wychudzona i pozbawiona kobiecości. Jeśli zadba o odpowiednie ćwiczenia uzupełniająca będzie się cieszyć na prawdę świetnym ciałem.
Biegaczka nie musi być przesadnie wychudzona i pozbawiona kobiecości. Jeśli zadba o odpowiednie ćwiczenia uzupełniająca będzie się cieszyć na prawdę świetnym ciałem.
- REKLAMA -

 

Samo bieganie nie da wymarzonej sylwetki

W tym momencie chciałbym podkreślić jedną ważną rzecz. To, że treningi biegowe uważam za najistotniejszy punkt przygotowania do zawodów nie oznacza, iż jestem wyznawcą bezmyślnego tłuczenia kilometrów bez jakichkolwiek dodatkowych ćwiczeń czy aktywności. Wręcz przeciwnie – uważam, że bieganie znakomicie rozwija wydolność i wyszczupla, ale niestety również ,,pożera” mięśnie, poprzez tzw. katabolizm. Z tego powodu powinno być ono uzupełniane różnymi ćwiczeniami siłowymi, zwłaszcza na mięśnie brzucha, barków czy pleców, które są odpowiedzialne za utrzymywanie prostej sylwetki oraz odpowiedniej techniki biegu. Jest to jednak znacznie inny sposób ćwiczeń niż typowy fitness. Pisząc o ćwiczeniach uzupełniających biegowy trening mam na myśli np. serie brzuszków po bieganiu, 15-20min ćwiczenia z hantelkami czy po prostu siłownię jako formę treningu wykonywaną w sesji popołudniowej gdy trening biegowy wykonaliśmy rano. Tymczasem fitness to średnio około 600 kilokalorii spalonych w ciągu godziny – czyli aktywność, która również wymaga odpowiedniej regeneracji. Nie sposób tego połączyć z bieganiem w taki sposób aby jednocześnie poważnie trenować jedną i drugą dyscyplinę. Oczywiście pisząc o konieczności stosowania treningu uzupełniającego mam na myśli w szczególności pozytywne oddziaływanie na wyniki biegowe i zapobieganie kontuzjom, dla wielu pań dodatkowym argumentem powinna być świadomość, że dzięki takim ćwiczeniom ich ciała staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Panów się to tyczy również, choć oni niestety zdecydowanie mniej się tym przejmują.

 

Samo bieganie oczywiście pozwala uzyskać szczupłą sylwetkę, ale niestety ciała idealnie nie wymodeluje. Dlatego potrzebne są również ćwiczenia uzupełniające. Seksapilu pani ze zdjęcia nie sposób nie zauważyć. Gdyby jednak chciała poprawić wyniki, musiała by pewne partie podrasować.
Samo bieganie oczywiście pozwala uzyskać szczupłą sylwetkę, ale niestety ciała idealnie nie wymodeluje. Dlatego potrzebne są również ćwiczenia uzupełniające. Seksapilu pani ze zdjęcia nie sposób nie zauważyć. Gdyby jednak chciała poprawić wyniki, musiała by pewne partie podrasować.