Bieganie pomaga schudnąć, ale co z brzuchem?

 

Badania pokazują, że HIIT jest 3 razy bardziej skuteczny w walce z tłuszczem niż klasyczne ćwiczenia oparte na pracy tlenowej. W tym przypadku trening (bieganie) odbywa się na przemiennej niskiej i wysokiej intensywności. Oddychanie tlenowe zmienia się więc na beztlenowe, co generuje tzw. dług tlenowy, który z kolei powoduje zwiększone spalanie tłuszczu. Najważniejsze jest jednak to, że trening ten działa również wiele godzin po jego zakończeniu poprzez tzw. EPOC (excess postexercise oxygen consumption) czyli zwiększone potreningowe pobieranie tlenu.

Poza efektem w postaci redukcji tłuszczu, jest również plus związany ze zwiększoną wydolnością tlenową. Według naukowców już po 6 sesjach treningowych, wydolność wzrasta aż dwukrotnie!

- REKLAMA -

Uwaga: ten trening pomimo krótkiego czasu trwania jest bardzo trudny do wykonania – wielu biegaczy nie jest w stanie uzyskać pożądanej intensywności, ponieważ ważą zbyt wiele lub są anatomicznie nie przystosowani do tak szybkiego biegu. Zanim się więc zdecydujesz na HIIT, najpierw dokonaj obiektywnej oceny własnej formy i… zważ się.

 

Ćwiczenia dodatkowe

Trzeba sobie powiedzieć jasno – samo wykonywanie brzuszków, desek, szóstek Weidera i innych wynalazków nie spowoduje redukcji tkanki tłuszczowej z brzucha. Może w jakiś sposób ją ułatwić, ale należy pamiętać, że tego typu ćwiczenia przede wszystkim kształtują mięśnie brzucha. Żeby były one jednak widoczne warto na początek skupić się na samej redukcji tłuszczu poprzez jeden z wcześniej wymienionych sposobów. Często w telewizji lub Internecie widać obrazki jak osoba z nadwagą czy wręcz otyłością brzuszną w wielkich męczarniach wykonuje brzuszki. To bardzo złe podejście, które może zaowocować urazem kręgosłupa. Dlatego też aby podejmować się wszelkich wyzwań związanych z ćwiczeniami mięśni brzucha najpierw należy ten brzuch do tego przygotować.

Gdy zobaczysz, że na brzuchu jest już względnie niska ilość tkanki tłuszczowej, wtedy spokojnie zabieraj się do dopracowania swoich mięśni. To jest właściwa kolejność zamiany bojlera w kaloryfer.

 

  • Rzecz ostatnia, ale jedna z najważniejszych – nie objadać się, pilnować kalorii i jakości spożywanego pożywienia. Nie będziemy tutaj podawać konkretnych wskazówek typu – „jedz brokuły i zyskaj płaski brzuch”, bo to tylko puste hasła. W tym przypadku niezbędny jest umiar, zdrowy rozsądek, zdrowe jedzenie i częste zaglądanie w nasz dział DIETA, w którym znajduje się wiele cennych informacji jak prawidłowo jeść i jakie pokarmy wybierać.
1
2
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPolska cebula – teraz obecna także na biegach!
Tomasz Peisert
Redaktor naczelny, współwłaściciel, biegacz – amator od 15 lat. Gdy zaczynał biegać, nie miał o tym pojęcia, ale od razu porwał się na… maraton. Popełnił chyba wszystkie możliwe błędy początkujących biegaczy, ale zgłębiając wiedzę i trenując systematycznie w końcu złamał granicę 3 godzin w maratonie. Teraz zdobytym doświadczeniem dzieli się z innymi, prowadząc grupy treningowe oraz tworząc poczytne teksty/felietony. Pisze to co myśli, często kontrowersyjnie, ale nigdy nie ukrywa faktów. Jego aktualne rekordy życiowe to: maraton 2:56:47, półmaraton 1:18:17, 10km - 35:19.