BIEGANIE – kompendium wiedzy

Jak trenować bieganie?   

W dzisiejszych czasach trening biegowy jest znacznie łatwiejszy do przeprowadzenia niż kiedyś. Dostęp do wiedzy, zarówno z książek jak i z sieci, szeroki wybór sprzętu biegowego, buty ze świetną amortyzacją, pulsometry, GPSy, suplementy witaminowo-mineralne – to wszystko powoduje, że zacząć trenować może praktycznie każdy.

Sam trening biegowy różni się jednak w przypadku zawodowców i amatorów. Ci pierwsi pokonują znacznie więcej kilometrów w tygodniu, stosują bardzo zróżnicowane środki treningowe, monitorują swoje treningi, puls, poziom zakwaszenia – konsultują to ze sztabem specjalistów.

Amatorzy podchodzą do tego nieco luźniej, choć w ostatnich latach obserwuje się coraz większy profesjonalizm w amatorskim bieganiu – biegacze chcą wiedzieć więcej i biegać lepiej – korzystają więc często z podobnych metod i technologii co zawodowcy, czyniąc swój trening bardziej poważnym. To bardzo pozytywne zjawisko świadczące o coraz większej świadomości społecznej na temat biegania. Dzięki temu mamy na zawodach wielu biegaczy, którzy choć nie są zawodowcami uzyskują wyniki, które robią na innych amatorach spore wrażenie (mamy w Polsce amatorów, którzy biegają np. poniżej 33min na 10km czy maraton poniżej 2:30). Każdy kto już trochę trenuje ma świadomość tego, że są to już prędkości naprawdę poważne.

Start w biegu
Profesjonalne treningi oraz starty w zawodach to nie lans, ale dowód na coraz większą świadomość biegaczy. Dziś ścigać się może każdy, pokonując kolejne bariery wynikowe, swoje słabości oraz rywali. Ma to sens, nawet jeśli nie jest to walka o wygraną/  fot. look2beauty.blogspot.com

 

A wracając do pytania jak trenować bieganie i jak robić to najlepiej?

Uniwersalnej recepty na to nie ma. Wszystko zależy od dystansu pod jaki się chcemy przygotować, naszych predyspozycji genetycznych, możliwości czasowych oraz motywacji. W Internecie znajduje się szereg gotowych planów, według których trenuje sporo ludzi. Słynne są zwłaszcza plany treningowe Skarzyńskiego, Bartoszaka czy Greifa. Ich skuteczność to oczywiście kwestia indywidualna – jednemu posłużą, innemu nie. Ci, którzy nie chcą eksperymentować korzystają często z fachowej pomocy trenerów personalnych – najczęściej byłych zawodowych biegaczy lub amatorów, którzy przez wiele lat treningów poprawili swoje wyniki i zbudowali doświadczenie, którym dzielą się z innymi.

Najogólniej rzecz ujmując aby trening był efektywny trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • Określić swój cel biegowy
  • Być konsekwentnym
  • Różnicować środki treningowe
  • Stosować ćwiczenia uzupełniające
  • Biegać cały rok, bez długich wielotygodniowych przerw (poza jesiennym roztrenowaniem)
  • Dbać o odpowiednią ilość snu i zdrowe, zbilansowane posiłki
  • Biegać po zróżnicowanych nawierzchniach, ale unikać biegania po piasku lub kopnym śniegu

 

Dlaczego warto biegać?

Pozytywnych efektów biegania jest całe mnóstwo i pisaliśmy już na ten temat osobny artykuł. Do tego sportu przekonały się już miliony ludzi na całym świecie, co potwierdza jego wyjątkowość. Gdyby więc chcieć przekonać kogoś aby zaczął biegać należałoby wskazać najważniejsze pozytywne efekty:

  • Poprawa zdrowia, samopoczucia i kondycji fizycznej
  • Przeciwdziałanie wielu chorobom cywilizacyjnym
  • Działanie antystresowe
  • Poczucie sensu życia, przynależność do określonej grupy społecznej
  • Pasja, która daje możliwość poznawania świata i nowych przyjaciół

 

Bieganie efekty
Dlaczego warto biegać? Czasami zamiast przekonywać słowami wystarczy spojrzeć na najbardziej widoczne efekty tego sportu. Na zdjęciu nasza brązowa medalistka z Zurychu – Joanna Jóźwik, której figura i sukcesy jak widać nie są kwestią przypadku. Najważniejsze jednak jest to co niewidoczne dla oka czyli zdrowe serce, płuca i kondycja!

 

Czy biegać może każdy?

Teoretycznie tak, ale istnieją pewne czynniki, które powinny zwrócić uwagę potencjalnego kandydata na biegacza. Oczywiście one nie dyskwalifikują całkowicie z tego typu aktywności, ale mogą być sygnałem, iż bieganie wtedy powinno mieć nieco łagodniejszy przebieg i być konsultowane z lekarzem. Na szczególną uwagę należy zwrócić w przypadku:

  • Nadciśnienia
  • Cukrzycy
  • Astmy
  • Znacznej nadwagi lub otyłości
  • Osteoporozy
  • Wrodzonych wad serca
  • Problemów neurologicznych

Być może w niektórych przypadkach wystarczy tylko konsultacja lekarska, odpowiednie leki czy też bardzo stopniowe rozpoczynanie biegania. Wszystko oczywiście zależy od stopnia zaawansowania danej choroby. Na ogół większość dolegliwości nie jest przeciwwskazaniem do prowadzenia aktywnego trybu życia z bieganiem włącznie.