BIEGNIJ 1 GODZINĘ BEZ PRZERWY- PLAN TRENINGOWY

BIEGNIJ 1 GODZINĘ BEZ PRZERWY- PLAN TRENINGOWY

fot. skift.com

Skoro jesteś na naszej stronie, to zapewne zainteresowałeś się bieganiem. Jesteś nowicjuszem i niedawno zacząłeś się ruszać, a teraz chciałbyś nauczyć się biegać godzinę bez zatrzymania? Dobrze trafiłeś, bo mamy coś dla Ciebie. Plan, który może pomóc Ci osiągnąć ten cel.  

 

Wiele planów treningowych przeraża biegaczy oraz potencjalnych kandydatów wielkim skomplikowaniem formy, natłokiem treści, dużą ilością trudnych oznaczeń, cyferek, itp. Przeważnie są to plany pod realizację konkretnego celu np. ukończenia biegu na 10km, półmaratonu w limicie czasu czy też maratonu np. w 4h. Sprowadzają się najczęściej do tego, że wskazują kilka dni w tygodniu, w których trzeba pobiegać przez określony czas, ewentualnie robić jakieś odcinki, marszobiegi i nic poza tym. Tymczasem do zbudowania naprawdę dobrej formy już w początkowej fazie, samo bieganie może nie wystarczyć.

W dzisiejszych czasach istnieje bardzo niezdrowa tendencja do wywierania presji na początkujących biegaczach. Ktoś biega dopiero 2 tygodnie, a jego „życzliwi” znajomi już namawiają go do pierwszych startów – 10km, potem półmaraton, nie mija dużo czasu, a niewytrenowany amator decyduje się na pełen dystans maratoński. Skutkuje to niestety często kończeniem poszczególnych dystansów w naprawdę opłakanym stanie. Bordowe i powykrzywiane z bólu twarze zawodników, którzy nie przygotowali się odpowiednio do swoich zawodów to widok budzący współczucie kibiców i niekoniecznie przekonujący ich do rozpoczęcia biegania. Oczywiście biegamy głównie dla siebie, ale jeśli już to robimy – przygotujmy się do tego właściwie.

Elementarnym błędem początkujących amatorów jest przekonanie, że skoro ma się już taką, a nie inną pasję, to trzeba tylko i wyłącznie biegać. Wielu porzuca wówczas wszelkie inne formy aktywności na rzecz codziennego przetruchtania paru czy parunastu kilometrów. Oczywiście najczęstszą konsekwencją tego jest nagły spadek masy ciała, który bardzo cieszy i jest utożsamiany z nabywaniem sprawności oraz formy. Jest w tym myśleniu jakaś logika, bo przecież podnosi się wydolność, a człowiek szczuplejszy to człowiek sprawniejszy. Pomimo tego wiele mięśni pozostaje tylko nieznacznie rozwinięta, nawet jeśli przebiegłeś już kilkaset kilometrów.

Dlatego też samo bieganie oczywiście pozwoli nam na ukończenie zawodów, pytanie w jakim stylu to uczynimy i jakim wysiłkiem będzie to okupione?

 

Chcielibyśmy dziś zaproponować Wam nietypowy plan będący wstępnym etapem do przyszłego rozwoju biegowego. Jest to niejako furtka do wielkiego świata amatorskiego biegania. Pozwoli on nabyć formę, rozbiegać organizm, ale też wzmocnić mniej aktywne mięśnie.

Jego pośrednim celem jest przygotowanie biegacza do tego aby BIEGANIE przez godzinę bez przerwy nie stanowiło problemu.

 

Bieg ciągły przez 1h to dla wielu spore wyzwanie - nie bój się stawić mu czoła. fot. www.flickr.com
Bieg ciągły przez 1h to dla wielu spore wyzwanie – nie bój się stawić mu czoła. / fot. www.flickr.com

 

Nie jest on oparty na jakiś bardzo sztywnych zasadach i normach, bieganie stanowi oczywiście większość tego planu, ale dużą rolę będzie również odgrywać aktywność uzupełniająca czyli basen, rower oraz ćwiczenia siłowe w domu.