Biegowy slang – czy wiesz co znaczą te słowa?

Biegowy slang – czy wiesz co znaczą te słowa?

Na wstępie chcę podkreślić, że poniższy tekst kieruję do osób, które dopiero zaczynają biegać i nie są obyte w terminologii biegowej. Jeżeli zatem dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z bieganiem masz na pewno wiele pytań i wątpliwości. To chyba jedyny sport, którego nie trzeba się uczyć. Teoretycznie biegać potrafi każdy, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że w tej niezwykłej prostocie tkwi cały aparat pojęciowy, który na początku może stanowić prawdziwą czarną magię.

Oczami wyobraźni widzę początkującego amatora, który wsłuchuje się w opowieści swojego doświadczonego kolegi, relacjonującego ostatni start w maratonie:

„no stary, dzisiaj noga podawała, najpierw co prawda wiatr wiał prosto w twarz, ale na szczęście grupa się tasowała na zmianach, po agrafce było już lepiej, chociaż cały czas zahaczałem o III zakres. Jak nadeszła ściana to zapodałem sobie żel i jakoś przetrwałem. Na końcówce poleciałem w trupa, bo była szansa na pudło w kategorii. To był niezły zastrzyk endorfin, jutro tylko stretching, spokojne OWB1 i dalej jedziemy z tematem”.

 

Takie slogany mogą biegowego laika przyprawić o zawrót głowy i wprowadzić w lekkie ogłupienie. To dowód na to, że bieganie tylko pozornie jest proste. Gdy zagłębisz się w temat odkryjesz jak wiele pojęć w sobie skrywa. Poznajcie te najbardziej popularne.

 

Środek treningowykażdy plan treningowy jest podzielony na treningi jakie masz do wykonania danego dnia. Każdy trening to środek treningowy, który jest bodźcem kształtującym inne rodzaje umiejętności biegowej. Np. podbiegi kształtują siłę biegową, wybiegania – wytrzymałość, a interwały technikę i rytm biegu.

OWB1Ogólna Wytrzymałość Biegowa w I zakresie, czyli podstawowy środek treningowy, który kształtuje wytrzymałość biegową, potrzebną na długich dystansach. Jest to ten rodzaj treningu, w którym biega się na prędkości komfortowej, umożliwiającej swobodne oddychanie, a nawet rozmowę. Niektórzy zawodnicy i trenerzy używają pojęcia BC1 czyli bieg ciągły w I zakresie, będącego synonimem OWB1. Nie chcę podawać większej ilości środków treningowych, bo poświęcimy im odrębny temat w niedalekiej przyszłości.

I, II, III zakresto nazwy aktualnych wartości tętna w odniesieniu do tętna maksymalnego, wyrażone w procentach. Swoje tętno maksymalne można wyliczyć na podstawie wzoru, który najczęściej wygląda tak: 220 – wiek w latach.

Zmiany, tasowaniebieg w grupie podczas zawodów wymaga pewnej dyscypliny i etykiety. Gdy są ciężkie warunki, np. wieje silny wiatr w twarz, wówczas na czoło stawki co chwilę wychodzi inny zawodnik, jakiś czas prowadzi, po czym zmienia go inny zawodnik. Taki zwyczaj częściej jest praktykowany w kolarstwie, chociaż w biegach również jest praktykowany.

Fartlekw wolnym tłumaczeniu jest to tzw. zabawa z prędkością (ang. speed play) , wymyślona w latach 30 ubiegłego wieku. Jest to metoda treningu mająca kształtować jednocześnie szybkość oraz wytrzymałość. Modelowy fartlek miał wyglądać w następujący sposób:

Czas treningu od 1 do 2 godzin.
– spokojny trucht 5-10 minut
– intensywny bieg ciągły na dystansie 1-2 km
– szybki chód do wypoczęcia 5min
– spokojny bieg przerywany krótkimi sprintami 50-60 m, powtarzanymi aż do niewielkiego zmęczenia
– spokojny bieg z włączeniem od czasu do czasu kilku szybkich kroków, zrywów (3-4 kroki)
– podbieg „na maksa” 150-200m
– wypoczynek w szybkim chodzie

Stretchingpochodząca z języka angielskiego nazwa rozciągania mięśni. Stosuje się go przeważnie przed treningiem, czasami również po, w celu zabezpieczenia się przed kontuzjami.

Endorfinyulubiony związek chemiczny biegaczy, nazywany często hormonem szczęścia, wydzielający się zarówno podczas biegania jak i każdej innej aktywności fizycznej. Nie do opisania, trzeba to przeżyć na własnej skórze.

Roztrenowanieokres regeneracji organizmu po sezonie treningowym. Trwa on zazwyczaj kilka tygodni, po ostatnim ważnym starcie jesiennym. W tym czasie stosuje się substytuty biegania, które mają pozwolić odpocząć, ale nie stracić formy, są to najczęściej: jazda na rowerze, pływanie, siłownia, fitness czy gry zespołowe na sali.

Bieg w trupato potoczne określenie biegu z maksymalną dla danego zawodnika prędkością. Używają go zarówno średnio jak i długodystansowcy dla lepszego zobrazowania swojego poświęcenia na końcówce zawodów lub treningu tempowego. Pomimo groźnie brzmiącej nazwy, raczej rzadko kończy się śmiercią.

Agrafkato co prawda przedmiot biurowy, ale biegacze określają tym mianem nawrót na trasie biegu. Na agrafce zazwyczaj znajduje się pachołek, sędzia lub osoba spisująca zawodników, a czasami mata elektronicznego systemu pomiaru czasu.