co robić po bieganiu

Większość biegaczy sądzi, że trening kończy się w chwili gdy przestają biec. Nic bardziej mylnego. Samo bieganie to oczywiście element, bez którego trudno o postępy, ale nie mniej istotne jest to co zrobisz tuż po jego zakończeniu. Sam powrót do domu, prysznic i odpoczynek przed telewizorem nie rozwiążą sprawy i nie pozwolą na pełną regenerację. Jest kilka rzeczy, które warto wykonać aby nasze bieganie stało się jeszcze bardziej efektywne. Co robić po bieganiu? Oto 5 czynności niezbędnych do wykonania po treningu aby forma wciąż rosła i abyś kolejne kilometry łykał z czystą przyjemnością.

UWAGA – najlepiej zachować właśnie taką kolejność jak przedstawiamy poniżej.

1Schłodzenie po biegu w świńskim truchcie

Twój trening zawsze powinien być podzielony na 3 części – rozgrzewkę, trening zasadniczy i schłodzenie. Ten ostatni etap jest niezwykle istotny dla Twojego organizmu. Minimalizuje ryzyko przeciążeń oraz kontuzji, pozwala się organizmowi wyciszyć, ustabilizować tętno i w stopniowy sposób wejść na niższe obroty funkcjonowania.

Jeśli więc planujesz np. 15 km trening warto przedłużyć go o 1-2 km przeznaczając ten dodatkowy zapas na schłodzenie. A jak to ma wyglądać? W tej kwestii jest dość duża dowolność – ważne żeby nie zatrzymywać się od razu, ale po przebiegnięciu określonej ilości kilometrów zacząć stopniowo zwalniać przechodząc aż do truchtu. Dla biegacza biegnącego tempem około 5 min/km – tempem schłodzenia może być nawet 6:30-7:00 min/km. W taki sposób dobrze jest dotruchtać aż do domu, ostatnie 300-400 m zamieniając nawet w marsz.