Dlaczego biegaczom potrzebny jest tlen?

Jest składnikiem wody, budulcem skał, tkanek roślin i zwierząt. Tlen, bo o nim mowa, jest także pierwiastkiem niezbędnym do życia człowiekowi, a właściwy poziom natlenienia krwi wykazuje dobroczynny wpływ na cały organizm. W jaki sposób tlen może przysłużyć się biegaczom?

Przyczyny i objawy niedotlenienia
Żeby zapewnić sobie odpowiedni stopień nasycenia krwi tlenem, nie wystarczy tylko oddychać. Istotna jest bowiem jakość powietrza, która spada w zamkniętych pomieszczeniach, pod wpływem zanieczyszczeń atmosferycznych – szczególnie w dużych miastach. Na niedobory tego pierwiastka wypływa także siedzący tryb życia przy braku aktywności fizycznej. Osoby regularnie biegające, na pozór są poza grupą obarczoną ryzykiem niedotlenienia, ale w praktyce uprawianie sportu zwiększa zapotrzebowanie na energię, a więc także na tlen. Im większy wysiłek, tym większe pochłanianie tlenu.

Objawy niedotlenienia to przede wszystkim niepohamowane ziewanie, uczucie zmęczenia, spadek koncentracji. Biegacze mogą dodatkowo zaobserwować spadek wydolności organizmu, wolniejszą regenerację, dłużej utrzymujące się zakwasy.

produkt-baner-biggerTlen i trening
Intensywny wysiłek fizyczny podejmowany regularnie, pomaga osiągnąć tzw. pułap tlenowy. Ten z kolei umożliwia pokonywanie większych dystansów przy mniejszym koszcie fizjologicznym. Ponadto mięśnie dostają więcej energii, co przekłada się na ich intensywniejszą i wydajniejszą pracę – skuteczniej i szybciej rozprawiają się z nagromadzoną tkanką tłuszczową czy spalaniem kalorii. W dotlenionym organizmie zmęczenie przychodzi później, niż przy niedoborach tego pierwiastka, a czas potrzebny do regeneracji po wysiłku ulega znacznemu skróceniu.

O właściwe dotlenienie powinni zadbać szczególnie ci, którzy trenują w zamkniętych pomieszczeniach – np. biegają na bieżniach w klubach fitness albo na siłowniach. Tam dwutlenek węgla, czyli produkt uboczny procesu oddychania, osiąga wyższe parametry, niż w otwartej przestrzeni. W konsekwencji trening jest mniej wydajny, w porównaniu z przebiegnięciem tego samego dystansu np. w lesie czy w parku, mięśnie otrzymują mniej energii i pracują mniej efektywnie.

Tlen – oprócz poprawy wydolności organizmu, wpływa korzystnie także na inne aspekty: zwiększa koncentrację, usprawnia pracę mózgu, łagodzi skutki stresu i pomaga lepiej sobie radzić w nerwowych sytuacjach, poprawia trawienie i wspomaga proces usuwania toksyn z organizmu.

Jak się dotlenić?
Jak już wspomniano, częstą przyczyną niedotlenienia wśród osób regularnie podejmujących aktywność fizyczną, są treningi w zamkniętych pomieszczeniach. Dobrą alternatywą będzie zatem codzienny jogging w otoczeniu zieleni. Trzeba tylko pamiętać, żeby zaopatrzyć się w odpowiednie buty do biegania. W ciągu dnia, np. będąc w pracy, trzeba wietrzyć pomieszczenie przynajmniej raz na godzinę, a jeśli to możliwe – zostawiać sobie uchylone okno.

Warto także spróbować inhalacji tlenem, np. przy pomocy preparatu OXYwatt. Składa się on w 95% z tlenu oraz dwóch aromatów do wyboru: orzeźwiającej mięty lub soczystego grejpfruta. Wystarczy wykonać od 3 do 5 wdechów ze specjalnej maseczki, żeby poczuć zauważalną różnicę w samopoczuciu – także podczas treningu. Produkt można kupić na stronie www.oxywatt.com.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNakręceni biegacze – nasze nakrętki dla Ziomka Poziomka
Następny artykułBiegi górskie to nie biegi tylko marsze?
Biegacz z ponad 10 letnim stażem, pomysłodawca i współwłaściciel serwisu. Właściciel grupy medialnej MSI Media. Zaangażowany w wiele projektów, ale Biegologia to jego oczko w głowie. Efektem jego kreatywności i pomysłowości jest obecny layout Biegologii, który jest czytelny, funkcjonalny i cieszący się bardzo dobrymi opiniami wśród biegaczy. Jest odpowiedzialny za techniczną sferę funkcjonowania portalu - dzięki niemu wszystko działa jak należy, a nasi drodzy czytelnicy mogą każdego dnia odwiedzać Biegologię w poszukiwaniu nowych informacji. Marcin jest również osobą odpowiedzialną za reklamę w naszym serwisie zatem w przypadku chęci nawiązania współpracy, prosimy kontaktować się mailowo na adres: