Dlaczego dzieci nie powinny trenować biegania?

Mój synek ma 5 lat. Ostatnio biegł w biegu na 100m dla maluchów i wygrał, jak go wytrenować na biegacza? Moja córka ma zaledwie 9 lat, a ostatnio przebiegła ze mną 5km, może dać ją do jakiegoś klubu biegowego? Te i inne pytania są mi w ostatnim czasie zadawane dość często. Dorośli biegają, cieszą się, że mają pasję i oczywistym wydaje się fakt, że pokładają nadzieję także w swoich pociechach, w których często widzą drzemiący potencjał. No właśnie – tylko jak ugryźć tak trudny temat? Kiedy dziecko powinno rozpocząć treningi? I jak w ogóle rozpoznać, że dziecko ma talent? Tytuł jest trochę na przekorę, ale prawda jest taka, że dzieci nie powinny trenować – one powinny po prost biegać…

Wielki biegowy talent ośmiolatka? 

Dzieci mają to do siebie, że rozwijają się bardzo różnie. Wystarczy spojrzeć na pierwszy lepszy bieg dla dzieciaków by zobaczyć, że jeden ośmiolatek przebiegnie 500m w 2,5 minuty, a drugi nawet dwa razy dłużej. To normalne w tym wieku i tak naprawdę trudno na tym etapie doszukiwać się wielkich talentów. Oczywiście istnieją pewne sygnały, które mogą wskazywać na to, że dziecko wykazuje talent w określonym sporcie, ale jeśli nie zbliży się do wieku dojrzewania – można tylko gdybać, bo dopiero później hormony i dalszy rozwój mogą uzewnętrznić pewne cechy, które mogą świadczyć o tym, że będzie on miał zadatki na dobrego sportowca.

Mało tego – były w historii biegania przypadki dzieci, które w wieku kilku lat były bardzo wybiegane, niektóre z ogromną przewagą wygrywały zawody w swoich grupach wiekowych, a pomimo tego ich przyszłość skierowała się na zupełnie niesportowe tory. Dysproporcje rozwojowe są pod tym względem bezlitosne i dlatego też trudno ocenić czy duża sprawność młodego człowieka to zwiastun sportowej kariery czy po prostu dziecięca energia, która jak wiadomo – bywa ogromna.

 

Ola – biegaczka, która zaczęła w dobrym momencie

Gdy nasza redakcyjna koleżanka – Ola Peisert zaczynała karierę biegaczki miała 12 lat i na szczęście od razu trafiła pod skrzydła dobrych, elbląskich trenerów, którzy wiedzieli jaką nią pokierować. Cały czas powtarzali jej, że na tym etapie bieganie powinno być zabawą – nie spinaniem się na wynik, ale po prostu zdrową, rozwijającą aktywnością. Takie postępowanie zaprocentowało – Ola, w przeciwieństwie do wielu innych biegaczek nie wyeksploatowała swojego organizmu i mądrym treningiem doszła w końcu do medali Mistrzostw Polski. Czy jednak było u niej widać talent w wieku 5 czy 6 lat? Nie – po prostu była radosnym i ruchliwym dzieckiem jakich wiele.

– niestety wielu rodziców i trenerów pokłada w swoich dzieciach zbyt duże nadzieje i rozbudza sportowe ambicje, często dzieci, które świetnie biegają w wieku kilkunastu lat są później tak przetrenowane i wyeksploatowane, że ich kariera kończy się tak szybko jak się zaczęła. Wiele moich koleżanek, które zbyt mocno biegały w wieku 13, 14 lat przestały biegać zanim skończyły 18 lat. To smutne, ale niestety tak bywa gdy młody organizm traktuje się jak maszynkę do robienia wyników – mówi Ola. 

Przykład Oli pokazuje, że tak naprawdę pierwsze treningi biegowe dziecka powinny zacząć się nie wcześniej niż w wieku 12-13 lat. Pisząc treningi biegowe mam oczywiście na myśli wszelkie środki służące poprawie szybkości czy sprawności, oczywiście w bardzo umiarkowanych dawkach. Nad wytrzymałością pracuje się już w wieku późniejszym.

 

1
2
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJakie skarpetki do biegania wybrać? Śmiało polecamy MICO!
Następny artykułBiegi dla kobiet – po co się je organizuje?
Tomasz Peisert
Redaktor naczelny, współwłaściciel, biegacz – amator od 15 lat. Gdy zaczynał biegać, nie miał o tym pojęcia, ale od razu porwał się na… maraton. Popełnił chyba wszystkie możliwe błędy początkujących biegaczy, ale zgłębiając wiedzę i trenując systematycznie w końcu złamał granicę 3 godzin w maratonie. Teraz zdobytym doświadczeniem dzieli się z innymi, prowadząc grupy treningowe oraz tworząc poczytne teksty/felietony. Pisze to co myśli, często kontrowersyjnie, ale nigdy nie ukrywa faktów. Jego aktualne rekordy życiowe to: maraton 2:56:47, półmaraton 1:18:17, 10km - 35:19.