Interwały – cel, korzyści i sens wykonywania

interwały na stadionie

Trening interwałowy jest jednym z najczęściej stosowanych metod treningowych przez biegaczy. Jest dość powszechny zarówno wśród zawodowców jak i początkujących amatorów. Mnogość możliwości jego wykonywania może przyprawić o zawrót głowy. Co trener to interwały o innej długości i intensywności, różne zdania, różne opinie i różne efekty u samych zawodników. Jak się w tym wszystkim połapać i jak dobrać idealny trening dla siebie? Spróbujemy dziś na to pytanie odpowiedzieć.

 

Czym są i co nam dają interwały?

Interwały to najprościej ujmując odcinki o określonej długości, biegane w określonym tempie (intensywności), pomiędzy którymi są przerwy w truchcie. Ilość takich powtórzeń jest bardzo zróżnicowana, w zależności od docelowego dystansu startowego oraz poziomu samego zawodnika. Polscy biegacze najczęściej stosują interwały 8-10x1km, 3x3km lub 4-5x2km. Jak więc widać nie przekraczają one 10km choć bywają i tacy zawodnicy, którzy biegają np. 5x3km, 15x1km czy 8x1500m. Dużo? Co więc powiedzieć na temat interwałów Emila Zatopka, który miał zwyczaj biegania… 40x400m! Niektórzy praktykują interwały zdecydowanie krótsze, za to o wyższej intensywności. Bywa, że osiągają w nich pułap 90% VO2max i powyżej. Kształtują one jednak wtedy zupełnie inne umiejętności, niekoniecznie bardzo podczas startów w maratonie.

 

Na pytanie co nam dają interwały trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi, bo korzyści płynących z ich wykonywania jest dość sporo.

Oto najważniejsze korzyści z interwałów:

  • Przede wszystkim  uczą one organizm radzić sobie z wyższymi prędkościami, takimi, których podczas spokojnych wybiegań czy nawet biegów ciągłych w II zakresie po prostu nie znamy.
  • Rozwijamy dzięki nim swój aparat oddechowy, który po prostu uczy się pobierać tlen w sytuacji wysiłku w najwyższych zakresach intensywności.
  • Rozwijając VO2max przesuwamy również granicę naszego zakwaszenia oraz (w przypadku 100-200m sprintów) uczymy się pracy w strefie beztlenowej.
  • Ponadto rozwijają moc, siłę i wytrzymałość mięśni oraz ścięgien.
  • Dodatkowo niedawne badania dowiodły, że intensywny trening interwałowy jest skuteczniejszy w procesie spalania tłuszczu niż typowy, długi trening kardio czyli w przypadku biegaczy, wybiegania w dolnych strefach tętna.
  • Interwały pozwalają też uchronić nas od kontuzji, poprawiając technikę biegu oraz wymuszając mocniejszą pracę mięśni i ścięgien.

 

1
2
3
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJuż w sobotę HMP w Lekkoatletyce. Ostatnia szansa na minima HMŚ!
Następny artykułHMP w Lekkoatletyce – Dzień 1
Tomasz Peisert

Redaktor naczelny i właściciel portalu, biegacz – amator od 15 lat. Gdy zaczynał biegać, nie miał o tym pojęcia, ale od razu porwał się na… maraton. Popełnił chyba wszystkie możliwe błędy początkujących biegaczy, ale zgłębiając wiedzę i trenując systematycznie w końcu złamał granicę 3 godzin w maratonie. Teraz zdobytym doświadczeniem dzieli się z innymi, tworząc rozmaite teksty/felietony, prowadząc biegowe akademie i warsztaty. Pisze to co myśli, często kontrowersyjnie, ale nigdy nie ukrywa faktów. Dzięki swojej dociekliwości doprowadził do wyjścia na jaw wielu mrocznych spraw z biegowego światka. Jego aktualne rekordy życiowe to: maraton 2:56:47, półmaraton 1:18:17, 10km 35:19.

3 KOMENTARZE

Comments are closed.