Jak biegać bezpiecznie?

Jeśli bieganie ma być dla nas przyjemnością i chcemy się nim cieszyć naprawdę przez długie lata – powinno zawsze skończyć się dla nas bezpiecznie w domu. Każdy powinien więc poznać i zapamiętać kluczowe zasady bezpieczeństwa dotyczące biegania i stosować je w życiu, aby wszystkie treningi kończyć z uśmiechem na twarzy lub ewentualnie grymasem, ale tylko tym spowodowanym zmęczeniem.

Poniżej kilka ważnych wskazówek dotyczących bezpieczeństwa na treningu biegowym:

Na drogach – poruszaj się LEWĄ stroną

Pieszy (to sformułowanie w tym przypadku dotyczy także biegacza) na poboczu lub jezdni,  jest obowiązany poruszać się lewą stroną drogi. W przypadku gdy wybraliśmy się na trening ze znajomym i musimy część treningu przeprowadzić na jezdni – poruszajmy się jeden za drugim, istnieje co prawda zapis w Ustawie o ruchu drogowym, że w przypadku drogi o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych  może poruszać obok siebie, jednakże lepiej zawsze zachować ostrożność i w przypadku treningu ze znajomym po drodze lub poboczu stosować raczej bieg gęsiego.

W momencie biegania po drogach szczególną uwagę należy zwrócić gdy droga jest pagórkowata lub ma dużo zakrętów, co ogranicza kierowcom widoczność. Także pora dnia ma znaczenie gdy biegamy po drodze – wczesne godziny ranne lub późne godziny wieczorne – to czas kiedy na drodze może być więcej kierowców zmęczonych, którzy mogą nie być w 100% ostrożni.

W przypadku ścieżek rowerowych, które także są częstą alternatywą w treningu biegacza – jeśli już musimy biegać (i nie boimy się mandatu, który może nas za to czekać)  po ścieżkach to róbmy to skrajem prawej strony i pamiętajmy o tym, że pierwszeństwo na takiej ścieżce ma zawsze rowerzysta, a my z braku ścieżek dla biegaczy i innych sportowców możemy być tylko jej półlegalnym użytkownikiem jeśli chodnik zapchany po brzegi.

Nie zapomnij o odblaskach

Od dnia 31 sierpnia 2014 – weszła w życie zmiana do Ustawy o ruchu drogowym: „Pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.”

W przypadku gdy wykonujemy swój trening biegowy poza terenem zabudowanym (patrz zdjęcie poniżej) pamiętajmy o odblaskach, bo mandat, który może nam wlepić policja to nawet 500zł. A ucieczka nie zawsze jest wtedy najlepszym rozwiązaniem.

Poza terenem zabudowanym biegamy tylko w odblaskach!