Jak trenować 2 tygodnie przed maratonem?

trening maratoński bieganie

2 tygodnie do maratonu to bardzo krótki okres. Krótki – biorąc pod uwagę jak długo trwają często przygotowania do pokonania tego dystansu. To czas, w którym nie zbuduje się już formy ani nie nadrobi treningowych braków. Warto jednak wykorzystać te ostatnie dni do tego aby w dniu startu być w pełni gotowości. Jak wtedy trenować aby niczego nie zepsuć?

 

Ostatnie długie wybieganie

14 dni przed startem czyli powiedzmy w przedostatni weekend przed maratonem warto wykonać ostatnie długie wybieganie. Niektórzy skracają je o kilka kilometrów aby zacząć już okres luzowania, inni trenują tak jak zwykle. W mojej ocenie nie warto już wtedy pokonywać więcej niż 30-31km. Oprócz tego – jeśli masz w zwyczaju biegać według systemu długie wybieganie z końcówką na prędkości startowej – skróć ten ostatni odcinek o połowę – nie warto się już wtedy przeciążać. Osobom szykującym się do pokonania maratonu powyżej 4-5h w zupełności wystarczy spokojne, 2h wybieganie.

W przedostatnim tygodniu przed maratonem dobrze jest skrócić już nieco kilometraż przy zachowaniu jednak tej samej liczby treningowych dni. Jeśli miałeś w zwyczaju robić podbiegi – nie zmniejszaj ich tempa, ale zmniejsz ilość powtórzeń.

To samo dotyczy treningów na prędkości startowej. Osobiście jestem zwolennikiem 15km treningów w tempie startowym maratonu, ale na około 10 dni przed startem – skracam je do 11-12. Tak czy inaczej – warto ten trening wykonać aby organizm jeszcze lepiej zakodował sobie prędkość jaką ma utrzymać w dniu startu.

Dobrze jest więc biegać nieco mniej, ale te same jednostki treningowe, które się biegało poprzednio. Nie warto już eksperymentować i wprowadzać nowych treningów, których wcześniej nie próbowałeś. A kiedy pobiegać ostatni dłuższy trening? Dobrym momentem na to jest ostatni weekend przed maratonem. Swoim zawodnikom jak również sobie aplikuję wtedy długie wybieganie skrócone o około 30%.

1
2
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSkąd czerpać energię do biegania?
Następny artykułNew Balance VAZEE PACE NYC – buty inspirowany maratonem w Nowym Jorku
Tomasz Peisert

Redaktor naczelny i właściciel portalu, biegacz – amator od 15 lat. Gdy zaczynał biegać, nie miał o tym pojęcia, ale od razu porwał się na… maraton. Popełnił chyba wszystkie możliwe błędy początkujących biegaczy, ale zgłębiając wiedzę i trenując systematycznie w końcu złamał granicę 3 godzin w maratonie. Teraz zdobytym doświadczeniem dzieli się z innymi, tworząc rozmaite teksty/felietony, prowadząc biegowe akademie i warsztaty. Pisze to co myśli, często kontrowersyjnie, ale nigdy nie ukrywa faktów. Dzięki swojej dociekliwości doprowadził do wyjścia na jaw wielu mrocznych spraw z biegowego światka. Jego aktualne rekordy życiowe to: maraton 2:56:47, półmaraton 1:18:17, 10km 35:19.