trening do ultramaratonu

W swoim wprowadzającym tekście na temat ultra, nakreśliłem kilka głównych zasad, którymi należy się kierować, aby w sposób bezpieczny i efektywny „bawić się” w ultramaratony. Jednym z zagadnień był mądry trening. Postaram się zgłębić temat jak trenować do ultramaratonu w I części tego tekstu, jednak do mety jeszcze daleka droga przed Wami.

Co oznacza mądrość w ujęciu biegowego treningu? Przede wszystkim umiejętność słuchania swojego ciała, wyciągania wniosków z już wcześniej zebranego doświadczenia i wykorzystania go w sposób, który w dłuższej perspektywie (treningowej) przyniesie pozytywne rezultaty podczas zawodów. Definicja definicją, ale życie życiem – ciśnie się na usta. Najlepiej byłoby kupić podręcznik lub wypożyczyć z biblioteki jakiejś akademii wychowania fizycznego, gdzie punkt po punkcie napisaliby, co i kiedy konkretnie robić. Niestety grupa uprawiających, a właściwie startujących w ultramaratonach osób w Polsce i na świecie jest wciąż stosunkowo niewielka, nie ma systemu szkolenia, zgrupowań na wysokościach, obozów klimatycznych jak w przypadku olimpijczyków. Nie ma też wyspecjalizowanego ciała badawczego, która na dużej grupie badanych analizowałaby proces treningowy ultramaratończyków i na tej podstawie po latach wypracowałaby jakieś ramy, w których należałoby się poruszać.

Predyspozycje do biegania ultra

Póki, co zatem ultra trzeba po prostu ugryźć na swój sposób. Od której jednak strony zacząć? Bardzo wiele zależy od dotychczasowej biegowej przygody. Od ultra nie należy jej rozpoczynać. To zdecydowanie zły rok. A zatem, jak trenować do ultramaratonu? Najpierw należy zebrać doświadczenie z innych biegów, poznać swój organizm pod kątem wysiłku. Dowiedzieć się o sobie maksymalnie dużo i dopiero wówczas skierować swoje kroki, ku dłuższym wyzwaniom. Bardzo istotną kwestią są predyspozycje. Mogą być albo szybkościowe, albo wytrzymałościowe.

Jeżeli na tle innych wypadacie lepiej na dystansach 5-10 km a im dalej w las, tym cięższe kryzysy Was dopadają, to na ultra będzie jeszcze trudniej. Jak się o tym przekonać. Wystarczy spojrzeć na proporcjonalne zajmowane miejsca, czy biorąc pod uwagę całą stawkę procentowo jesteście wyżej w biegu na 5 km, czy na maratonie? Kalkulator przeliczania prędkości wróżył Wam wynik w maratonie, gdy wpisywaliście życiówkę z 10 km a jesteście od niej lata świetlne, mimo że trenowaliście w pocie czoła? Jeżeli wybraliście odpowiedzi: 5 km oraz „lata świetlne” a marzycie o ultra, musicie wiedzieć, że raczej nie będzie to Wasza koronna konkurencja i przynajmniej przez pierwsze sezony o główne laury walczyć nie będziecie.

Ultra-kryzysy

  • Są osoby, które nie mają kryzysów, nie łapią ich skurcze, a spadek ich tempa w trakcie dystansu jest niewielki. Ich wyniki mogłyby się wydawać przeciętne, ale gdy są na trasie kilkanaście a nawet kilkadziesiąt godzin przestaje mieć znaczenie 10 czy 20-minutowa bonifikata z półmaratonu, czy też maratonu.
  • Ultra rządzi się swoimi prawami. Tutaj nikt nie ma zadyszki, nie zaciąga tlenowego długu. Zmęczenie jest ogólne, niedefiniowalne, bardziej bolesne, bardziej zniechęcające. Kryzysy mogą pojawiać się częściej i odchodzić później, trzeba nauczyć się z nimi obcować. Ostatnio bardzo na czasie jest temat himalaizmu i to jest właśnie dobre porównanie. Sami śmiałkowie, pasjonaci gór wysokich porównują właśnie oba wysiłki. Długie, mozolne, powolne i wyniszczające.
  • Zwykłe bieganie to wspinaczka skałkowa, szybko, krótko, technicznie. Ultra to zdobywanie ośmiotysięczników, wytrwałe dążenie do mety, wstręt do wszystkiego i parcie krok za krokiem po swoje marzenia.

POCZYTAJ DALEJ —>> STRONA 2

 

jak trenować do ultramaratonu to tylko w górach

Komentarze Facebook

1 KOMENTARZ

  1. ” … nie ma systemu szkolenia, zgrupowań na wysokościach, obozów klimatycznych jak w przypadku olimpijczyków… ” – Jest inaczej. Są zgrupowania, obozy treningowe. W samej Hiszpanii kilka z których na jednym byłem ostatnio w lutym tego roku. Hiszpańska szkoła ultrabiegaczy ” UltraTrailSpain” w Moclin w górach Andaluzji ze wspaniałymi trenerami Sarah i Steve którzy uczą wszystkiego począwszy od techniki zbiegów, wbiegania z kijami, techniki biegu w nocy, odżywianie i nawadnianie, wykłady i … cała masa specjalistycznych treningów z których można wymienić np. tzw. ” trening pętlowy ” ze zbiegami. Trenerzy ci sami mają niemałe osiągnięcia w ultra i nie raz stawali na podium :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here