Jak uniknąć wypalenia w bieganiu?

fot.runberryn.com

Biegasz już jakiś czas i nagle czujesz, że nie ma to sensu. Wyjście na trening nie sprawia Ci już przyjemności, tylko jest synonimem monotonii, nudy i zmęczenia. Na zawodach masz poczucie, że jesteś daleki od wyników swoich szybszych znajomych, a motywacja gdzieś Ci dawno uciekła.

Wbrew pozorom taki scenariusz to nie koniec świata, tylko stan, w którym może się znaleźć każdy biegacz na pewnym etapie swojej biegowej ścieżki. Nazywa się to ogólnie wypaleniem w sporcie, ale nas przecież interesuje bieganie! Zatem dzisiaj kilka wskazówek na temat tego jak uniknąć biegowego wypalenia.

 

- REKLAMA -

Wyznacz sobie cel, a najlepiej kilka

O tym mówiło i mówi się cały czas – jeśli chcesz biegać długo, pełen motywacji i zapału, musisz mieć w głowie zarysowany jakiś cel startowy. Może być jeden, może być kilka – wszystko zależy od Ciebie. Najlepiej jednak gdy jest ich więcej, ponieważ wtedy masz świadomość, że po jednym nieudanym starcie świat Ci się nie zawali. Po półrocznych przygotowaniach do jednego biegu, w którym nie osiągniesz zakładanego wyniku o wypalenie naprawdę nie trudno.

Dlatego też proponuję rozpisać sobie listę zawodów, w których chciałbyś wziąć udział, zanotować spodziewane miejsca i czasy. Wybrać również najważniejszy start na życiówkę i jeden start typowo turystyczny – np. jakiś górski maraton połączony z urlopem w gronie rodzinnym. W taki sposób sprytnie wpleciesz poszczególne cele do swojego życia i gdy nie osiągniesz jednego, wówczas masz jeszcze inne w zanadrzu. Grunt żeby były atrakcyjne i możliwe do zrealizowania.

 

Monotonia biegania – pierwsza iskra wypalenia

Biegając codziennie tą samą trasą po pewnym czasie możemy na nią zacząć patrzeć z obrzydzeniem. Kilometry mijają coraz trudniej, a efektywność treningów zaczyna spadać. To naturalna konsekwencja rutyny, zresztą dzieje się tak w każdej dziedzinie życia. Początkowy zapał zanika, a radość z biegania ucieka niczym piasek przez palce.

Aby tego uniknąć staraj się jak najbardziej urozmaicać swoje treningi – biegaj różnymi trasami, nie wahaj się pobiec w miejsca, w których jeszcze nie biegałeś. Wykorzystuj otaczające Twoje miejsce zamieszkania szlaki i ścieżki dydaktyczne – wszystko po to, by uczynić trening jak najbardziej atrakcyjnym. Od czasu do czasu – pojedź gdzieś za miasto i zrób sobie dłuższą wycieczkę biegową po parku krajobrazowym czy jakimś sporym kompleksie leśnym z jeziorami. To wszystko pozwoli Ci odnaleźć to najpiękniejsze oblicze biegania czyli integrację z naturą i wielkie możliwości poznawcze otaczającego Cię świata.

 

3 KOMENTARZE

Comments are closed.