jak zacząć biegać aby schudnąć jak biegać by nie mieć zakwasów i poprawić wyniki biegowe
3,2,1... start! Zacznij biegać zamiast ciągle się zastanawiać jak to zrobić! A najlepiej poczytaj jak zacząć!

Jak zacząć biegać? To proste. Zakładasz buty i lecisz, gdzie Cię nogi poniosą. Czy aby na pewno to wystarczy? Niekoniecznie! Bieganie to pozornie bardzo prosty sport, ale jak do każdej aktywności tak i do biegania trzeba się odpowiednio przygotować. Oto absolutne minimum rzeczy, które powinieneś ogarnąć zanim wyjdziesz na swój pierwszy trening.

Jak zacząć biegać? Zacznij od oceny swojej aktualnej formy.

To bardzo istotne. Obiektywne spojrzenie na siebie będzie w tym momencie nieocenione. Zważ się i zastanów kiedy ostatni raz miałeś do czynienia z wysiłkiem fizycznym. Jak szybko się męczysz, jaki masz puls spoczynkowy? W tym przypadku przyda się również obiektywna ocena kogoś kto w bieganiu siedzi już jakiś czas i zna się na rzeczy. Nie musi to być profesjonalny trener, czasami wystarczy doświadczony kolega, który doradzi Ci i oceni na jakim jesteś etapie. Taki kolega być może zaczynał podobnie jak Ty i doskonale wie – Jak zacząć biegać?

Być może rozpoczęcie regularnych treningów biegowych to kwestia zaledwie kilkunastu dni, ale może też się również okazać, że Twoja masa i forma będzie wymagała bardzo stopniowego przyzwyczajania organizmu do zwiększonych obciążeń – wtedy niezbędne będą marsze oraz marszobiegi na początek.

Przed bieganiem – podstawowe badania lekarskie.

Być może wielu się zdziwi, że takie coś jest potrzebne, ale lepiej dmuchać na zimne. Nie chodzi tutaj o serię bardzo skomplikowanych badań, ale o te najważniejsze, które wykluczą ewentualne przeciwwskazania do rozpoczęcia biegania. Warto zrobić sobie badania krwi, zbadać serce, układ oddechowy oraz sprawdzić w jakim stanie są Twoje stawy. Jeśli wszystko jest ok – pozostaje tylko dobrać odpowiedni plan treningowy.

Jak zacząć biegać skutecznie? Wybierz plan treningowy.

Jak to plan treningowy? Nawet jeśli dopiero zaczynasz? Tak – plan treningowy to podstawa rozsądnego biegania. Nie chodzi jednak o to abyś już w pierwszym tygodniu rozpisał sobie podbiegi, interwały i długie wybiegania. Na to przyjdzie czas. Twój plan treningowy to na początek może być prosta sekwencja biegów i marszobiegów podzielona na określone dni. Skupiaj się na czasie trwania, a nie na ilości wybieganych kilometrów. Niech Twój plan zakłada stopniowe wydłużanie czasu biegania.

Nawet pozornie prosty układ – poniedziałek 30 minut marszobiegu, środa 20 minut biegu + 10 minut marszu i sobota 1 godzina marszobiegu to już jest jakiś plan. Taki poukładany schemat pozwoli Ci na bardziej efektywne bieganie i da perspektywy na szybkie efekty. Przy układaniu lub wyborze dobrego planu warto zdać się na pomoc kogoś doświadczonego.

jak rozpocząć bieganie by schudnąć i nie złapać kontuzji
Strój biegowy to sprawa raczej drugorzędowa. Wszyscy jednak wiemy, że gdy dobrze wyglądamy lepiej się też czujemy psychicznie. A to na początku biegania może być kluczowe.

Strój biegowy

W tych czasach wybór jest ogromny. Każdy może znaleźć dla siebie ciuchy, w których będzie czuł się komfortowo. Zdecydowanie polecamy ubrania termoaktywne, które spowodują, że pocenie się nie będzie tak dokuczliwe. Obcisłe spodenki biegowe i luźna koszulka techniczna to stosunkowo niewielki wydatek i warto się w to zaopatrzyć.

O tym jak ubrać się na bieganie zimą – pisaliśmy wcześniej.

Najważniejsze będą jednak dwie rzeczy – dobrej jakości skarpetki z materiału ograniczającego pocenie oraz buty z dobrą amortyzacją. To już większy wydatek – rzędu kilkuset złotych, ale to właśnie te elementy będą odpowiadały za komfort Twojego biegu. Dobrze dobrane buty pozwolą też zminimalizować ryzyko wystąpienia kontuzji.

Jeśli zostanie Ci jeszcze trochę gotówki – warto zakupić pulsometr z GPSem – dla wielu to tylko gadżet, ale tak naprawdę to bardzo pożyteczne narzędzie, dzięki któremu będziesz mógł monitorować swoje postępy. Oprócz tego obserwowanie swoich treningów w domu na ekranie monitora to również niezły motywator – takie graficzne uwidocznienie tego co przepracowałeś w terenie.

Jak zacząć biegać od zera?

Masz już wszystko co trzeba, wiesz już podstawowe rzeczy na temat biegania. Zrób więc krótką rozgrzewkę, potruchtaj trochę, jeśli jesteś w stanie – wykonaj delikatny stretching i ruszaj w teren, nie patrząc na innych tylko na siebie! Nie wstydź się, bez względu na to na jakim jesteś poziomie. Każdy kiedyś zaczynał, a wstydzić mogą się tylko ci, którzy obserwują cię z ławki z papierosem w ręku i sami nic dla swojego zdrowia nie robią. Poza tym – teraz biega już tyle ludzi, że tak naprawdę zlejesz się z tłumem. Pod tym względem jest o niebo lepiej niż 20 lat temu, kiedy to biegacz był często postrzegany jako dziwadło. Wykorzystaj więc to, że żyjesz w takich czasach i po prostu biegnij – byle mądrze i bez bicia rekordów na początek. Na wszystko przyjdzie czas.

Komentarze Facebook

8 KOMENTARZE

Comments are closed.