Jak zacząć biegać?

jak zacząć biegać

Jak zacząć biegać? To proste. Zakładasz buty i lecisz, gdzie Cię nogi poniosą. Czy aby na pewno to wystarczy? Niekoniecznie! Bieganie to pozornie bardzo prosty sport, ale jak do każdej aktywności tak i do biegania trzeba się odpowiednio przygotować. Oto absolutne minimum rzeczy, które powinieneś ogarnąć zanim wyjdziesz na swój pierwszy trening.

Jak zacząć biegać? Zacznij od oceny swojej aktualnej formy.


To bardzo istotne. Obiektywne spojrzenie na siebie będzie w tym momencie nieocenione. Zważ się i zastanów kiedy ostatni raz miałeś do czynienia z wysiłkiem fizycznym. Jak szybko się męczysz, jaki masz puls spoczynkowy? W tym przypadku przyda się również obiektywna ocena kogoś kto w bieganiu siedzi już jakiś czas i zna się na rzeczy. Nie musi to być profesjonalny trener, czasami wystarczy doświadczony kolega, który doradzi Ci i oceni na jakim jesteś etapie. Taki kolega być może zaczynał podobnie jak Ty i doskonale wie – Jak zacząć biegać?

Być może rozpoczęcie regularnych treningów biegowych to kwestia zaledwie kilkunastu dni, ale może też się również okazać, że Twoja masa i forma będzie wymagała bardzo stopniowego przyzwyczajania organizmu do zwiększonych obciążeń – wtedy niezbędne będą marsze oraz marszobiegi na początek.

 

Przed bieganiem – podstawowe badania lekarskie.


Być może wielu się zdziwi, że takie coś jest potrzebne, ale lepiej dmuchać na zimne. Nie chodzi tutaj o serię bardzo skomplikowanych badań, ale o te najważniejsze, które wykluczą ewentualne przeciwwskazania do rozpoczęcia biegania. Warto zrobić sobie badania krwi, zbadać serce, układ oddechowy oraz sprawdzić w jakim stanie są Twoje stawy. Jeśli wszystko jest ok – pozostaje tylko dobrać odpowiedni plan treningowy.

 

Jak zacząć biegać skutecznie? Wybierz plan treningowy.


Jak to plan treningowy? Nawet jeśli dopiero zaczynasz? Tak – plan treningowy to podstawa rozsądnego biegania. Nie chodzi jednak o to abyś już w pierwszym tygodniu rozpisał sobie podbiegi, interwały i długie wybiegania. Na to przyjdzie czas. Twój plan treningowy to na początek może być prosta sekwencja biegów i marszobiegów podzielona na określone dni. Skupiaj się na czasie trwania, a nie na ilości wybieganych kilometrów. Niech Twój plan zakłada stopniowe wydłużanie czasu biegania.

Nawet pozornie prosty układ – poniedziałek 30min marszobiegu, środa 20min biegu + 10min marszu i sobota 1h marszobiegu to już jest jakiś plan. Taki poukładany schemat pozwoli Ci na bardziej efektywne bieganie i da perspektywy na szybkie efekty. Przy układaniu lub wyborze dobrego planu warto zdać się na pomoc kogoś doświadczonego.

 

10 KOMENTARZE

  1. […] Patrząc na środowisko biegaczy w kraju i zagranicą, dostrzegamy wielkie „boom” na aktywność mam wspólnie ze swoimi pociechami. Jedne ćwiczą wspólnie jogę, drugie fitness, a kolejne stawiają na wspólne bieganie łącząc się w społeczności, gdzie czas mija miło i pożytecznie. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zacząć biegać i umocnić się w tym postanowieniu zajrzyj koniecznie na portale tupowo dla mam: mamybiegac.pl czy mamy-biegamy.pl, albo poczytaj nasz poradnik jak zacząć biegać. […]

Comments are closed.