Jak zacząć biegać?

jak zacząć biegać?

Jak zacząć biegać? To proste. Zakładasz buty i lecisz, gdzie Cię nogi poniosą. Czy aby na pewno to wystarczy? Niekoniecznie! Bieganie to pozornie bardzo prosty sport, ale jak do każdej aktywności tak i do biegania trzeba się odpowiednio przygotować. Oto absolutne minimum rzeczy, które powinieneś ogarnąć zanim wyjdziesz na swój pierwszy trening.

Ocena swojej aktualnej formy
To bardzo istotne. Obiektywne spojrzenie na siebie będzie w tym momencie nieocenione. Zważ się i zastanów kiedy ostatni raz miałeś do czynienia z wysiłkiem fizycznym. Jak szybko się męczysz, jaki masz puls spoczynkowy? W tym przypadku przyda się również obiektywna ocena kogoś kto w bieganiu siedzi już jakiś czas i zna się na rzeczy. Nie musi to być profesjonalny trener, czasami wystarczy doświadczony kolega, który doradzi Ci i oceni na jakim jesteś etapie. Taki kolega być może zaczynał podobnie jak Ty i doskonale wie – Jak zacząć biegać?

Być może rozpoczęcie regularnych treningów biegowych to kwestia zaledwie kilkunastu dni, ale może też się również okazać, że Twoja masa i forma będzie wymagała bardzo stopniowego przyzwyczajania organizmu do zwiększonych obciążeń – wtedy niezbędne będą marsze oraz marszobiegi na początek.

 

Podstawowe badania lekarskie
Być może wielu się zdziwi, że takie coś jest potrzebne, ale lepiej dmuchać na zimne. Nie chodzi tutaj o serię bardzo skomplikowanych badań, ale o te najważniejsze, które wykluczą ewentualne przeciwwskazania do rozpoczęcia biegania. Warto zrobić sobie badania krwi, zbadać serce, układ oddechowy oraz sprawdzić w jakim stanie są Twoje stawy. Jeśli wszystko jest ok – pozostaje tylko dobrać odpowiedni plan treningowy.

 

Wybierz plan treningowy
Jak to plan treningowy? Nawet jeśli dopiero zaczynasz? Tak – plan treningowy to podstawa rozsądnego biegania. Nie chodzi jednak o to abyś już w pierwszym tygodniu rozpisał sobie podbiegi, interwały i długie wybiegania. Na to przyjdzie czas. Twój plan treningowy to na początek może być prosta sekwencja biegów i marszobiegów podzielona na określone dni. Skupiaj się na czasie trwania, a nie na ilości wybieganych kilometrów. Niech Twój plan zakłada stopniowe wydłużanie czasu biegania.

Nawet pozornie prosty układ – poniedziałek 30min marszobiegu, środa 20min biegu + 10min marszu i sobota 1h marszobiegu to już jest jakiś plan. Taki poukładany schemat pozwoli Ci na bardziej efektywne bieganie i da perspektywy na szybkie efekty. Przy układaniu lub wyborze dobrego planu warto zdać się na pomoc kogoś doświadczonego.

 

1
2
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułŚmierć na biegu – może spotkać każdego z nas!
Następny artykułWings for Life 2015 – relacja
Tomasz Peisert
Redaktor naczelny, współwłaściciel, biegacz – amator od 15 lat. Gdy zaczynał biegać, nie miał o tym pojęcia, ale od razu porwał się na… maraton. Popełnił chyba wszystkie możliwe błędy początkujących biegaczy, ale zgłębiając wiedzę i trenując systematycznie w końcu złamał granicę 3 godzin w maratonie. Teraz zdobytym doświadczeniem dzieli się z innymi, prowadząc grupy treningowe oraz tworząc poczytne teksty/felietony. Pisze to co myśli, często kontrowersyjnie, ale nigdy nie ukrywa faktów. Jego aktualne rekordy życiowe to: maraton 2:56:47, półmaraton 1:18:17, 10km - 35:19.

10 KOMENTARZE

  1. […] Patrząc na środowisko biegaczy w kraju i zagranicą, dostrzegamy wielkie „boom” na aktywność mam wspólnie ze swoimi pociechami. Jedne ćwiczą wspólnie jogę, drugie fitness, a kolejne stawiają na wspólne bieganie łącząc się w społeczności, gdzie czas mija miło i pożytecznie. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zacząć biegać i umocnić się w tym postanowieniu zajrzyj koniecznie na portale tupowo dla mam: mamybiegac.pl czy mamy-biegamy.pl, albo poczytaj nasz poradnik jak zacząć biegać. […]

Comments are closed.