Kasza – niezbędny składnik biegowego menu

Kasza – niezbędny składnik biegowego menu

autor -
fot. therealfoodrunner.blogspot.com

Mówi się i pisze wielokrotnie, że podstawą diety biegacza muszą być węglowodany. Z tym nie sposób się nie zgodzić i warto pamiętać, że węglowodany powinny stanowić podstawę naszej biegowej diety jeśli chcemy w pełni efektywnie trenować i dbać o zapasy glikogenu mięśniowego, który jest głównym paliwem dla mięśni przy długotrwałym wysiłku.

A jeśli mielibyście odpowiedzieć jakie głównie węglowodany jedzą biegacze to czy Waszą  odpowiedzią nie byłby „makaron”? Pewnie w większości tak. A szkoda – bo bardzo przydałoby się aby większość z nas odpowiadała z pełną świadomością: KASZA. Dlaczego? W tym artykule Wam to wyjaśnimy. 

 

KASZA – jadalne nasiona zbóż – pozbawione łuski i czasem rozdrobnione. Zanim nie było u nas ziemniaków i ryżu nasi przodkowie żywili się głównie kaszą. Kiedyś co prawda jadano o wiele więcej rodzajów zbóż (np. ber – czyli proso włoskie czy pszenica samopsza) jednak i teraz mamy duży wybór tych pożywnych pokarmów. Kasze powstają w sposób taki, że ziarna zbóż są oczyszczane – pozbawiane okrywy przez ścieranie, potem, w zależności od rodzaju kaszy, ziarna się poleruje, kroi, mieli, praży. Im więcej działań oczyszczających i rozdrabniających tym gotowa kasza zawiera mniej cennych składników odżywczych.

Kasze, które zachowują kształt ziarna to – pęczak, jaglana i gryczana cała, kasze śrutowane (łamane) – to jęczmienna łamana i gryczana łamana, a kasze drobne czyli całkowicie pozbawione łuski ziarna- to manna czy grysik kukurydziany.

 

Z jakich roślin powstają kasze?

Z jęczmienia – kasza pęczak, kasza jęczmienna łamana, kasza perłowa

Z pszenicy – kasza manna

Z pszenicy twardej durum – kasza kuskus

Z owsa – kasza owsiana (w tym w formie gniecionej – płatki owsiane)

Z gryki – kasza gryczana (cała, nie prażona lub prażona albo łamana – krakowska)

Z prosa – kasza jaglana

Z kukurydzy – grysik kukurydziany

Pochodzące z Ameryki Południowej rośliny mogące zastąpić kaszę:

Z komosy ryżowej – quinoa

Z szarłatu – amarantus.

 

Dlaczego kasza powinna być podstawą jadłospisu biegacza?

Bo jest zdrowa i zawiera dużo węglowodanów oraz wysokiej jakości białka – to w skrócie. Kasza ma wysoką wartość kaloryczną – około 350 kcal na 100 g (porównywalnie do makaronu), ale zawiera o wiele więcej składników mineralnych niż ryż, makarony czy ziemniaki. Dlatego czy nie lepiej oprócz zwykłego „ładowania węglowodanami” nie doładować się dodatkowo porcją zdrowia?

Niestety wielu ludzi nadal kojarzy kaszę jedynie w zestawieniu z gulaszem lub kaszkę manną z owocowym syropem. A rodzajów kasz i ich zastosowań kulinarnych jest bardzo wiele.