Kawa dla biegacza

Kawa – ile mogę wypić?

Spożycie kofeiny z umiarem nie powoduje żadnych problemów zdrowotnych. UMIAR należy rozumieć jako 100-500mg kofeiny (czyli 1-4 filiżanek).  Spożycie ponad 1000 mg dziennie może być dla organizmu toksyczne. Należy także pamiętać, że kofeina występuje w wielu innych produktach poza kawą. Przykładowa ilość kofeiny w różnych napojach:

- REKLAMA -

• filiżanka kawy rozpuszczalnej- 95 mg
• szklanka czarnej kawy – 80-120 mg
• filiżanka espresso – 57 mg
• szklanka czarnej herbaty – 65 mg
• szklanka zielonej herbaty – 31 mg
• szklanka typowej herbaty w torebkach – 46 mg
• filiżanka kawy mrożonej – 50-70 mg
• puszka coli – 45 mg

 

Kiedy i jak najlepiej pić kawę?

Kofeina zawarta w kawie wchłania się szybko, a maksymalny wzrost jej stężenia w osoczu krwi wynosi 30-60 minut po spożyciu.

Kawa powinna być spożywana najlepiej w ilości 3-6 mg kofeiny / na kilogram masy ciała. Większe dawki mogą natomiast spowodować negatywne skutki – takie jak zawroty głowy, drgawki i kołatanie serca.

Należy także pamiętać o właściwościach moczopędnych kawy oraz o tym, że powoduje przyspieszenie metabolizmu. Jeśli więc zamierzasz pić kawę przed biegiem, zrób to odpowiednio wcześniej, aby potem nie musieć przez jej „przyspieszające właściwości” przerywać biegu.

Nie należy także drastycznie odstawiać kawy przed ważnymi zawodami – niestety kofeina jest uzależniająca fizycznie i odstawienie jej np. 2-3 dni przed startem może spowodować zespół abstynencyjny objawiający się m.in. zmęczeniem, pogorszeniem nastroju, często także bólem głowy. Może to sprawić, że nasze psychiczne przygotowanie i nastawienie do startu zostanie zaburzone.

Kawa jest bardzo pomocna w odzyskiwaniu zapasów glikogenu w mięśniach po ciężkim treningu i dodatek kawy do napoju potreningowego może być świetnym rozwiązaniem.

 

Kawa kontra magnez

Często słyszy się, że nie powinno się spożywać kawy bo wypłukuje ona z organizmu magnez, a brak tego minerału może nas narazić na powstawanie skurczy. Jednak aby doprowadzić do znaczących ubytków magnezu należałoby pić rzeczywiście dużo kawy – nawet 4-5 mocnych kaw w niewielkim odstępie czasu, a nawet w takim przypadku – dzienne straty magnezu są na poziomie 4 mg czyli nieznaczne dla wpływu na nasze zdrowie.

 

Jeśli uwielbiasz kawę i zastanawiasz się czy nie koliduje ona z Twoim bieganiem – nie przejmuj się. Jest to jeden z najbardziej pożytecznych dla biegaczy napojów, który pity w umiarze nie tylko nie zaszkodzi, ale i może pomóc w lepszej efektywności treningów oraz uzyskaniu dobrych wyników na zawodach.