Kolka podczas biegu – skąd się bierze i jak się z nią uporać?

 

kolka bieganie

 

Co zrobić by kolka się nie pojawiła?

– Nie jedz w zbyt krótkim odstępie od biegania. To sprawa indywidualna ile czasu będzie potrzebował Twój organizm, ponieważ może wystarczyć godzina, a mogą to być aż 3 godziny. Jak już pisaliśmy wcześniej tłuste potrawy przed bieganiem także mogą się przyczynić do bólu – jeśli możemy zrezygnujemy z nich przed treningiem,

– Wzmacniaj mięśnie brzucha – jeśli cierpisz na nawracające kolki może spróbuj popracować nad tą partią mięśni w szczególności, silne mięśnie brzucha mają za zadanie zapobiegać wzmożonym ruchom narządów wewnętrznych podczas biegu,

– Ćwicz oddech – spróbujmy nauczyć się sposobu oddechu, ktory pomoże nam w radzeniu sobie z kolką – czyli głębokiego oddychania „z brzucha”. Połóż się ma plecach, rękę połóż na brzuchu i staraj się głęboko oddychać, tak aby Twoja dłoń unosiła się razem z brzuchem. Jeśli unosi się tylko Twoja klatka piersiowa to nie oddychasz wystarczająco głęboko,

– Rozgrzej się przed biegiem, zwłaszcza gdy czeka Cię bieganie na wyższych prędkościach. Chwila rozgrzewki pozwoli Twojemu organizmowi wejść na wyższe obroty i przystosować oddech do wzmożonej aktywności.



 

Co zrobić gdy kolka się pojawi podczas biegu?

SPOSÓB 1 – Wyreguluj swój oddech

Aby zaradzić kolce należy oddychać głęboko ” z brzucha”. Staraj się wykonywać głębokie, długie wdechy pracując przy tym przeponą.

SPOSÓB 2 – Skłony w stronę bólu

Stań, wyprostuj się i unieś ręce wyciągając je jak najwyżej do góry. Wykonaj skłony w stronę gdzie odczuwasz kolkę, powtórz kilka razy.  Nie kucaj ani nie siadaj.

SPOSÓB 3 – Naciskaj bolące miejsce

Gdy przytrafi Ci się kolka zacznij naciskać na bolące miejsce. W momencie nacisku wykonuj wydech ustami ale tak aby były ułożone w „dziubek”. Tą technikę często stosuje się nawet nie przerywając biegu.

SPOSÓB 4 – Wydech przy kroku na drugą nogę

Podczas biegu gdy złapie Cię kolka staraj się biec tak aby wydech wykonywać w momencie gdy noga przeciwna do bolącego boku styka się z podłożem. Oczywiście może nie udać Ci się zsynchronizować oddechu z krokami za każdym razem, ale spróbuj kilka powtórzeń.