Kontuzje biegowe – skąd się biorą?

kontuzje biegaczy

Większość z nas biegaczy jest przekonana, że bieganie jest zdrowe. To zapewne wynika z naszych subiektywnych odczuć, że poprawił się nasz stan zdrowia i sprawność fizyczna. Taka koncepcja jest słuszna – bo korzystnych efektów biegania jest wiele m.in. zapobieganie niektórym chorobom cywilizacyjnym, ochrona układu krążenia itp.

Jednak istnieje druga strona medalu, z którą niestety każdy z nas prędzej czy później będzie miał styczność – czyli różnorodne urazy i kontuzje biegowe.



 

Praktycznie każda część ciała może nam zacząć szwankować – jesteśmy bowiem jak maszyny, które zbytnio eksploatowane mogą z czasem zacząć się psuć. W badaniach (Lun V. i in. 2003) na grupie biegaczy amatorów, trwających 6 miesięcy stwierdzono, że u 79% badanych zauważono co najmniej jeden uraz kończyny dolnej, co jak widać nie jest już liczbą, którą można zignorować.

Poniżej przedstawiamy schemat najczęstszych kontuzji, które dotykają biegaczy wraz z częstotliwością ich występowania w biegającej populacji.

Ból po bieganiu
Lokalizacje najczęstszych kontuzji biegowych / źródło: Marti i in., opracowanie Biegologia.pl

 

Przyczyny biegowych urazów są tak wieloczynnikowe i znacznie różnią się u różnych osób, że czasem proponowane środki zapobiegawcze nie wywierają na konkretnym biegaczu skutku. Jedynym pomocnym środkiem, który sprawdza się praktycznie w 100% jest – zaprzestanie aktywności. Jednak jak większość pewnie miała niemiłą okazję doświadczyć – jest to najgorsze zło jakie może spotkać biegacza. Dlatego w skrócie dowiedzmy się o głównych czynnikach, które powodują kontuzje i o tym jak możemy im zapobiegać.