Minerały, które wpływają na wydajność biegacza

Minerały, które wpływają na wydajność biegacza

autor -
fot. rugbybugs.com

Minerały są elementami nieorganicznymi, które jako związki niezbędne – egzogenne muszą być dostarczane z pokarmem.

Do prawidłowego funkcjonowania organizm człowieka potrzebuje  – makropierwiastków (wapń, fosfor, magnez, sód, potas i chlor) oraz mikropierwiastków – pierwiastków śladowych (żelazo, miedź, cynk, mangan, molibden, kobalt, jod, selen, wanad, fluor, krzem, cyna, nikiel, chrom).

Jednak warto podkreślić, że w organizmie ludzkim zachodzi ciągła ich wymiana – codziennie część z nich usuwana jest z moczem, kałem i potem – dlatego muszą być one na bieżąco uzupełniane. 

 

Pełnią one różnorodne funkcje w organizmie:

Składniki Rola w organizmie człowieka
Wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka składniki tworzące elementy strukturalne kości, zębów, skóry, włosów, paznokci
Żelazo, kobalt, miedź niezbędne do budowy krwinek czerwonych i hemoglobiny
Sód, potas, chlor, wapń, magnez odpowiedzialne za gospodarkę wodno-elektrolitową, równowagę kwasowo-zasadową i inne czynności organizmu
Mikropierwiastki wchodzą w skład wielu układów enzymatycznych, hormonów i białek transportowych

 

Po spożyciu pokarmu – składniki te są uwalniane w przewodzie pokarmowym, a następnie w postaci jonów dostają się do krwi i z nią do tkanek ciała. Część z nich nie jest przyswajalna przez organizm co prowadzi do ich wydalenia z organizmu.

Jeśli chcemy aby nasze pokarmy były jak najbardziej wartościowe warto zadbać o to, aby jak najwięcej składników mineralnych w nich zawartych zostało przez nasz organizm przyswojone.

Na przyswajalność składników mineralnych wpływ mają m.in.:

Ułatwiają: Niektóre witaminy: Witamina C – wpływa na przyswajanie żelaza; Witamina D – wpływa na wchłanianie wapnia; Witamina B6 – wpływa na wchłanianie magnezu; enzymy; białko i pH środowiska,

Pogarszają: kwas szczawiowy, fityniany, duża ilość błonnika w pożywieniu, nadmiar tłuszczu, proporcje między składnikami (np. wapń : potas – zbyt duża ilość fosforu w porównaniu do ilości wapnia może skutkować zmniejszeniem stężenia wapnia we krwi), pH środowiska.

 

Niektóre z tych minerałów w przypadku ich zbyt małego dostarczania w diecie sportowca – mogą spowodować spadek wydolności fizycznej co może uniemożliwić odpowiednie przeprowadzenie treningu, zwłaszcza przy wysiłku długotrwałym.