Mroźne endorfiny. Jak biegać w mrozie?

Mroźne endorfiny. Jak biegać w mrozie?

autor -
Biegajmy w mrozie z głową / fot. www.running.about.com

Minusowa temperatura za oknem wcale nie oznacza, że całą biegową zimę musisz spędzać na bieżni mechanicznej. Jeśli zwrócisz uwagę na kilka rzeczy, o których piszemy w tym artykule będziesz mógł spokojnie trenować w ten chłodny czas. 

 

Bieganie w mrozie

  •  Odczucie chłodu jest uzależnione nie tylko od temperatury powietrza, ale także od wilgotności i prędkości wiatru (spójrz w tabelę poniżej). Zaleca się raczej rezygnację z treningów na zewnątrz gdy temperatura odczuwalna jest już -20ºC i poniżej.

 

Tabela. Temperatura odczuwalna zależna od temperatury powietrza i prędkości wiatru oraz związany z nią czas odmrożenia / Źródło: opracowanie Biegologia.pl na podstawie National Weather Service (NWS) Windchill Chart

Tabela. Temperatura odczuwalna zależna od temperatury powietrza i prędkości wiatru oraz związany z nią czas odmrożenia / Źródło: opracowanie Biegologia.pl na podstawie National Weather Service (NWS) Windchill Chart

 

  • Każdy ma inne odczucie zimna. To że Twój partner biegowy jest w stanie biec godzinę w temp. -10 ºC nie znaczy, że Twój organizm wytrzyma to samo, 
  •  Inaczej odczuwasz zimno biegnąc, a inaczej podczas statycznej rozgrzewki. Dlatego – nie stój długo w mokrych ubraniach – Jeśli masz ubranie mokre od deszczu, śniegu lub potu następuje zwiększone ryzyko wystąpienia hipotermii – obniżenia temperatury ciała. Jeśli obserwujesz u siebie następujące objawy: utratę koordynacji, niewyraźną mowę i zmęczenie – istnieje podejrzenie hipotermii – w nagłych wypadkach natychmiast wezwij pomoc. 
  • Raczej pomiń wykonywanie treningów tempowych i szybkościowych, ponieważ Twoje mięśnie mogą być niedostatecznie rozgrzane do wykonywania intensywnych skurczów jakie cechują treningi takiego typu, 
  • Nie ubieraj się za ciepło, ponieważ szybciej zaczniesz się pocić. Należy zawsze zaplanować swój ubiór tak jakby na zewnątrz było o 20 ºC więcej niż jest w rzeczywistości,