Nie daj szans kontuzji – 8 ważnych zasad zdrowego biegania!

Nie daj szans kontuzji / fot. www.miltonchiropractic.com

Kwestia ochrony przed kontuzjami wydaje się być kluczową w cyklu przygotowawczym każdego biegacza. Jeden zbyt mocno wykonany trening, niewłaściwe stąpnięcie czy źle dobrane obuwie mogą przekreślić nasze plany, cele i marzenia. Może nie na całe życie, ale przynajmniej na jakiś czas. Nawet jeśli to ,,tylko” kilka miesięcy wyłączone z aktywności, dla biegacza to jak ultramaraton, który zatrzymał się w najbardziej kryzysowym momencie.

Jak się ustrzec przed takim dramatem i biegać w zdrowiu? Uniwersalnej recepty nie ma, ponieważ ilu biegaczy tyle różnych organizmów, różnie kształtuje się również podatność na kontuzje, skłonność do naciągnięć, zwichnięć, czy naderwań. Bez względu jednak na to, warto pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach, które być może nie zapewnią stuprocentowej ochrony przed kontuzjami, ale na pewno zminimalizują możliwość ich wystąpienia.

 

- REKLAMA -

running-shoes-

 

1. Dobrze dobrane buty

Jeżeli jesteś początkującym biegaczem lub biegaczką pamiętaj o właściwie dobranym obuwiu biegowym. Nie chodzi tutaj o kolor, fason czy firmę. Zbadaj swoje stopy najlepiej na footscanie, by dowiedzieć się jakim typem biegacza jesteś jeśli chodzi o kontakt stopy z podłożem – neutralność, supinacja czy pronacja to pojęcia, które musisz znać i rozumieć by dobrze dobrać buty. Amortyzacja – nie czarujmy się, obecne buty wszystkich wiodących marek posiadają w swej ofercie obuwie z bardzo dobrymi systemami redukcji wstrząsów. Od Ciebie zależy któremu z nich zaufasz najbardziej.