Witaminy – pomoc w biegowym odżywianiu

Witaminy – pomoc w biegowym odżywianiu

autor -
fot. www.newsworks.org

Dlaczego te związki organiczne są nam tak potrzebne? Przede wszystkim ze względu na funkcje niekoniecznie związane z bieganiem, ale po prostu z naszym zdrowiem, bez którego niestety wyników sportowych nie będzie. Służą one zatem do regulacji procesów metabolicznych, syntezy energii, procesów neurologicznych i zapobiegają destrukcji komórek.

A dlaczego są tak ważne dla biegaczy i innych sportowców i jakie funkcje mają konkretnie w naszym przypadku? Dowiemy się w dalszej części.

 

MIEJ POJĘCIE O WITAMINACH!

Witaminy można podzielić na 2 główne grupy:

  • Rozpuszczalne w tłuszczu  –  A, D, E, K – wiążą się one z tłuszczem w żołądku i są następnie  przechowywane w organizmie do późniejszego wykorzystania, w przypadku tych witamin nie ma dużego zagrożenia, że spożyje się ich za mało w diecie, gdyż zawsze w organizmie pozostają pewne ich zapasy, jednak ich wadą jest to, że w przypadku nadmiernego spożycia są one kumulowane w tłuszczach co może prowadzić do zatrucia (np. w przypadku nadmiernego stosowania suplementów),
  • Rozpuszczalne w wodzie  –  pozostałe witaminy – mogą być bezpośrednio wchłaniane do komórek, nadmierne ich spożycie jest eliminowane wraz z moczem (wyjątek – Wit. B6 – jej nadmiar może powodować uszkodzenia nerwu obwodowego) – muszą być dostarczane do organizmu na bieżąco.

RDA– (ang. Recommended Dietary Allowances )– Rekomendowane dzienne spożycie – czyli dawka średniego dziennego spożycia dla każdej witaminy i minerału, która jest niezbędna dla człowieka w celu zachowania zdrowia i uniknięcia niedoborów. Wartości RDA są poparte danymi naukowymi oraz są wyznaczane w oparciu o wiek i płeć.