PĘCHERZE po bieganiu – jak sobie z nimi radzić?

Okropne małe guzki lub pęcherzyki – powodowane tym, że zewnętrzne warstwy skóry w wyniku tarcia oddzielają się od wewnętrznych, a przestrzeń między nimi wypełnia się płynem (limfą lub krwią). Najbardziej narażone są na nie stopy biegacza i gdy są na nich pęcherze, może to skutecznie przeszkodzić w treningu biegowym lub w trakcie zawodów, zwłaszcza gdy dystans jest dłuższy. Stosując jednak pewne techniki moża w miarę skutecznie zaradzić powstawianiu tych nieprzyjemnych bąbli.

 

NIE POWINNO SIĘ  IGNOROWAĆ PĘCHERZY!

Nie należy zakleić ich plastrem i po prostu o nich zapomnieć. Pęcherze mogą bowiem się zainfekować i spowodować więcej kłopotów – oprócz miejscowego bólu i pieczenia zainfekowane pęcherze mogą wypełnić się ropą. Jednak nie to jest jeszcze najgorsze – jeśli taki pęcherz pęknie – prowadzi to do ryzyka wystąpienia wtórnego liszajca (zaraźliwej infekcji bakteryjnej), lub poważnego zapalenia tkanki łącznej (ang. cellulitis – nie mylić z cellulitem, który nie jest chorobą zakaźną) – którego objawem jest silne zaczerwienie skóry, przybierające odcień purpurowy oraz ból i pieczenie. Zapalenie oprócz tkanki łącznej może sięgać głębiej (np. do węzłów limfatycznych). Pozostawienie zainfekowanych pęcherzy bez leczenia- może również spowodować posocznicę, bakteryjne zakażenia potencjalnie zagrażający życiu.

Dodatkowe ostrzeżenie: Osoby chorujące na cukrzycę są bardziej podatne na powstawanie pęcherzy stóp (z powodu neuropatii cukrzycowej), a podczas leczenia należy zachowywać szczególna ostrożność, aby zapobiec zakażeniu.

Najprostsza droga: Zapobiegać pęcherzom przed powstaniem. Poniżej przedstawiam sztuczki jak tego dokonać.

 

Twój Plan Działania – PRZECIW PĘCHERZOM

Na szczęście, istnieje więcej niż jeden sposób, aby zapobiegać powstaniu pęcherzy. Poniżej lista kluczowych spraw, które pomogą ochronić stopy przed pęcherzami:

  • Skarpety: odpowiednie skarpetki są bardzo ważne jeśli chodzi o zapobieganie pęcherzom. Skarpety powinny odprowadzać wilgotność co minimalizuje tarcie będące przyczyną pęcherzy.

Unikaj: bawełnianych skarpet – chłoną one pot i wszelką wilgoć – co w rezultacie powoduje pęcherze. Nie biegaj na zawodach w nowych skarpetach – zawsze używaj tych już przetestowanych.

Spróbuj: skarpetek nylonowych lub każdych innych, które są –oddychalne i odprowadzające wilgotność. Niektórym pomaga stosowanie na trening dwóch par skarpet z różnego materiału.

 

  • Taśmy i plastry: W przypadku miejsc na stopach, które są najbardziej narażone na powstawanie pęcherzy – niektórzy przyklejają plastry przed założeniem skarpety.

 

  •  Proszki i kremy: Specjalne, stworzone do zapobiegania powstawaniu pęcherzy, można je kupić prawie w każdej aptece – jednak nawet zwykła wazelina potrafi minimalizować tarcie.

 

  • Paznokcie:  Nie za długie, ale także nie za krótkie, aby zapobiegać pęcherzom w ich okolicy.

 

  • Nawodnienie organizmu: Kiedy Twoje ciało jest odpowiednio nawodnione zapobiega to obrzękowi stóp. Obrzęk stóp powodowany jest zatrzymaniem wody w organizmie przez zbyt wysoki poziom sodu (przy obfitym poceniu się i braku uzupełniania płynów) – wtedy palce u nóg puchną i mogą się ocierać o siebie tworząc odpowiednie warunki do powstawania pęcherzy.

 

  • Dobrze dopasowane i suche buty: kolejne co możemy zrobić dla siebie – to wybrać dobrze dopasować buty biegowe, aby noga nam w nich „nie latała” oraz nie była zbyt ściśnięta. Pamiętajmy, że przy biegach długich buty powinny być troszeczke większe – dlatego najlepiej na ich zakup wybrać się popołudniem gdy stopa jest większa. Jeśli pęcherze pojawiają się pomimo stosowania kremów, plastrów oraz dobrych skarpet – to wina najprawdopodobniej leży w doborze butów do biegania. Wybierz się więc do profesjonalnego sklepu, w którym specjaliści wspomogą Cię w doborze obuwia. Pamiętaj także aby nigdy nie biegać z mokrych butach. Zawsze wysusz buty po treningu – bo w mokrych Twoja stopa może się nienaturalnie przemieszczać, tworząc pęcherze.

 

  • Ułożenie stopy: Przy pewnych środkach treningowych – krok może się zmienić i ułożenie stopy w bucie też – przez co naciskowi podlegają inne części stopy niż zawsze – może to doprowadzic do powstawania pęcherzy w tych miejscach. Także nawierzchnia do biegania może być przyczyną powstania pęcherzy – gdy stale biegasz po miękkiej nawierzchni – długi trening na asfalcie lub chociażby zawody – dla Twoich nieprzystosowanych stóp może się skończyć bąblami.

 

  • Przyzwyczaić stopy: wszystkie powyższe metody mogą dla niektórych na nic sie nie zdać bowiem stopy czasem potrzebują po prostu stopniowej adaptacji do zwiększonej liczby kilomentrów. Skóra stóp staje się wtedy twardsza i przyzwyczaja się do ciagłych sił tarcia podczas biegu. To jest szczególnie ważne dla osób, które mają niski kilometraż tygodniowy i planują start w zawodach na dłużsym dystansie np. maratonie – jeśli ich stopy nie będą przygotowane to najlepszym sprzętem (skarpety + buty) zbyt dużo się nie zdziała.