pierwszy miesiąc diety

Pierwszy miesiąc na diecie jest zawsze najtrudniejszy – zmieniasz swoje kulinarne nawyki, jesz zdrowiej, regularniej, a co najważniejsze (i jednocześnie najbardziej trudne do zniesienia) – mniej. To czas w którym wiele osób poddaje się, zaczyna wątpić w sens diety i po prostu rezygnuje. Taki czarny scenariusz wcale nie musi nastąpić! Wręcz przeciwnie – ten pierwszy miesiąc może być dla Ciebie jak wspaniała podróż w nieznane, odkrywanie swojego ciała, jego reakcji i obserwowanie efektów. Wystarczy tylko dostosować się do kilku prostych wskazówek, o których teraz Tobie napiszemy.

Pierwszy miesiąc – pierwsze efekty?

Każdy z nas chciałaby obserwować spektakularne efekty już po kilku dniach diety. Ileż to kobiet (i mężczyzn również) staje na wagę dzień po dniu i notuje co do gramów ile udało się już zrzucić. To duży błąd, ponieważ pierwsze dni przeważnie żadnych różnic nie pokazują. Wykaż się cierpliwością i załóż sobie, że ważysz się np. co kilka dni. 3 pomiary w miesiącu pokażą Ci efekty, które Cię zmotywują do dalszej pracy i pokażą, że to co robisz ma sens. I jeszcze rzecz najważniejsza – masa ciała to jedno, ale obwody to drugie. Ilość centymetrów jaka ubyła Ci w udach czy na brzuchu powinna być dla Ciebie ważniejszym wskaźnikiem od tego co widzisz na swojej wadze.

dieta biegacza jaka powinna być jak jeść gdy biegam
Nasze wątpliwości rozwiewa Joanna Ławniczak – Dietetyk Diet&More

Ile chudnie się przez pierwszy miesiąc?

Na to pytanie odpowiedziała nam Asia – dietetyk z Diet&More.

„Zazwyczaj w ciągu pierwszego miesiąca chudnie się między 3-5 kg, w zależności jaka jest wyjściowa masa ciała. Zdrowo chudnie się właśnie w tym przedziale, jednak tak jak wspomniałam – wszystko zależy. Niektórzy twierdzą, że 5-6 kilogramów na miesiąc to za dużo, jednak u osób, które ważą około 130-140 kg taka reakcja jest normalna. Zależy to przede wszystkim od ilości wody, która jest zgromadzona w organizmie. Tkanka tłuszczowa jest taką tkanką, która przyczynia się do magazynowania wody w organizmie. Tak otyła osoba gromadzi wodę widoczną w postaci obrzęków, dlatego też na początku odchudzania, oprócz tkanki tłuszczowej traci ogromne ilości wody.

U niektórych w ciągu pierwszego miesiąca diety nie obserwuje się żadnych zmian. Dlaczego? Zazwyczaj jest to spowodowane stosowaniem wcześniej bardzo restrykcyjnych diet, głodówek i różnego rodzaju dietetycznych wymysłów. U takiej osoby najczęściej dopiero po 2-3 miesiącach możemy zaobserwować pierwszą redukcję kilogramów. Dopiero po takim czasie spowolniony i rozregulowany metabolizm potrafi ‚przestawić się’ na racjonalną i zdrową dietę, oraz ‚uczy się’ funkcjonować na takim sposobie odżywiania.

Pierwsza utrata kilogramów zależy również od dopasowania diety pod względem kaloryczności i doboru makroskładników. Jeśli dieta ułożona jest w oparciu o odpowiednią kaloryczność, a ilość białka, tłuszczy i węglowodanów jest prawidłowa możemy zaobserwować redukcję wyżej wspomnianych 2-5 kg na miesiąc.

Warto wspomnieć również o dietach bardzo restrykcyjnych, których kaloryczność wynosi 1000 kalorii lub mniej. Na takiej diecie KAŻDY schudnie praktycznie od razu. Jednak po redukcji kilogramów u minimum 90% przypadków obserwuje się efekt jojo, czyli ponowne przybieranie na masie ciała (niestety bardzo często z nadwyżką).”

Woda co sytości doda

O tym, że regularne picie wody jest po prostu zbawienne dla organizmu wiedzą praktycznie wszyscy. Jej znaczenie wzrasta w okresie gdy jesteśmy na diecie. Woda pozwala na lepsze trawienie wszystkiego co zjemy, ale ma też jedno fantastyczne działanie – lekko gazowana lub gazowana woda potrafi dodatkowo zahamować uczucie łaknienia. Duża szklanka mineralnej wody gazowanej przed posiłkiem spowoduje, że ochota na dołożenie sobie dokładki będzie znacznie mniejsza. Pij więc wodę na zdrowie przy każdej okazji, ale nie zapominaj również o innych zdrowych napojach jak np. zielona herbata, świeżo wyciskane soki owocowe czy też ziołowe herbatki.

Designed by schantalao / Freepik

Nie grasz roli w dramacie tylko w filmie akcji z happy endem.

Często dieta utożsamiana jest z wielkim cierpieniem okupionym wieloma dniami strasznych wyrzeczeń. Osoba na diecie czuje się jakby grała pierwszoplanową rolę w dramacie, który skończy się fatalnie. Brak ulubionych chipsów i lodów, zazdrosne spojrzenia na znajomych wcinających bez umiaru pizzę, cola, którą teraz widzisz w telewizji. Czy to naprawdę takie straszne? Urozmaicaj sobie posiłki, jedz zdrowe rzeczy, których do tej pory nie próbowałaś, odkrywaj nowe smaki, ciesz się każdym dniem, który przybliża Cię do celu. Ty nie grasz roli w dramacie (chyba, że się poddasz). Ty grasz w filmie akcji, w którym każdego dnia dzieje się coś innego. Jesz pyszne i zdrowe rzeczy, poznajesz zupełnie nowy świat, tracisz kilogramy, a w ostatniej scenie dumnie kroczysz ze szczupłą sylwetką pośród tych wszystkich, którym wcześniej zazdrościłaś/eś. Warto było? Odpowiedź poznasz gdy dotrwasz do końca.  

Najczęstsze błędy w pierwszym miesiącu odchudzania

Asia dietetyk z Diet&More o pierwszym miesiącu odchudzania może powiedzieć bardzo dużo. Jakie najczęstsze błędy pojawiają się w pierwszym miesiącu diety?

„Wszyscy chcieliby odchudzić się od razu, tu i teraz. Myślą, że po 2 dniach zgubią 2 kilogramy i będzie to szło już bezproblemowo. Zauważają, że niestety takiego efektu nie ma, zaczynają się zniechęcać i rezygnują ze stosowania diety. Pierwszy miesiąc jest najbardziej istotny. Trzeba się wówczas bardzo zmobilizować i zmotywować, aby zmienić (czasami o 180 stopni) swój styl odżywiania.

W pierwszym miesiącu zawsze zalecam całkowite odstawienie słodyczy, alkoholu i wszelkich przekąsek. Niestety jest to bardzo trudne i to kolejny błąd, który popełniany jest przez osoby odchudzające się. Wydawać by się mogło, że 1 batonik, 1 lód czy piwko do grilla nie zaszkodzi, jednak na początku ma to ogromne znaczenie.

Ostatnim błędem, który popełniają moi podopieczni jest samodzielna modyfikacja posiłków oraz dodawanie produktów (potencjalnie zdrowych jak orzeszki, czy suszone owoce) bez konsultacji tego z dietetykiem. Można stwierdzić, że jest to zdrowa modyfikacja, ponieważ lepszym wyborem są orzeszki niż słodki batonik, jednak już 1 garść orzechów (około 30g) zawiera 200 kalorii!”

dietetyk porada dietetyczna dla biegaczy

Bez porównania!

Będąc na diecie jesteś sama na świecie. Wszyscy inni ludzie zniknęli z planety. Po prostu wyhodowałeś/aś za dużo sadełka i teraz musisz je zrzucić. Chociaż Ziemia jest pusta, ale po ludziach, którzy kiedyś na niej byli – pozostały lustra, w które patrzysz i dlatego chcesz się podobać sobie. Robisz to tylko dla siebie i tak masz właśnie myśleć. Na czas diety pozostajesz egoistą, który nie patrzy na innych, nie porównuje swoich efektów z efektami koleżanek tylko robi swoje. Sieć jest pełna zakłamania – mnóstwo ludzi retuszuje swoje zdjęcia, jeszcze więcej zwyczajne kłamie na temat rzekomych efektów jakie osiągnęły. W tym całym chaosie trudno odnaleźć prawdę i oddzielić ziarno od plew. Dlatego mamy dla Ciebie radę – niech jedyną osobą, z którą porównasz swoje efekty będziesz Ty sam/a sprzed kilku tygodni czy kilku miesięcy. Zobacz ile udało Ci się osiągnąć i jak bardzo warto było się postarać. A perfekcyjna figura do której dążysz? Ty dążysz do tego aby wyglądać po prostu szczupło i zdrowo – perfekcję zostawmy specjalistom od photoshopa.

Weź sobie te 5 punktów do serca, a pierwszy miesiąc diety będzie dla Ciebie przyjemnością. Bo czy może być coś przyjemniejszego od codziennego zajadania zdrowych i smacznych smakołyków, obserwowania pozytywnych zmian w swoim ciele i coraz lepsze samopoczucie? Przyjmij taki sposób myślenia, a słowo dieta przestanie kojarzyć Ci się z wyrzeczeniami tylko z przyjemnością o którą warto zabiegać.                    

Komentarze Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here