Przegrzanie organizmu podczas biegania

Jednym z głównych letnich problemów regularnie biegających osób jest panujący upał. Nie tylko na wakacjach za granicą jesteśmy narażeni na niebezpieczne dla zdrowia temperatury, w Polsce także niejednokrotnie słupki rtęci wędrują w okolicę 35-40 stopni. Należy przy tym pamiętać, że temperatury podawane w prognozach pogody są to temperatury w cieniu, w słońcu natomiast są one czasem nawet kilkanaście stopni wyższe. Jeśli w takich temperaturach wybiegamy na trening, łatwo możemy doprowadzić do zagrożenia naszego zdrowia, a nawet życia. 

 

Przegrzanie organizmu (hipertermia)

W czasie treningu w upale nasz organizm nie zawsze bedzie w stanie walczyć z nadmiarem ciepła poprzez mechanizm pocenia się. Mocno upalne warunki mogą zaburzyć sprawne funkcjonowanie termoregulacji i nasz organizm zacznie się przegrzewać, a stąd już tylko niedaleka droga do niebezpiecznego dla życia – udaru słonecznego. Warto więc poznać symptomy zbiżającego się niebezpieczeństwa i wiedzieć jak sobie w takich przypadkach radzić.

Objawy hipertermii

  • uczucie gorąca
  • możliwe przekrwienie twarzy
  • uczucie osłabienia i zawroty głowy – to powinien być dla nas sygnał odtrzegawczy podczas biegu
  • mdłości, a nawet wymioty
  • zaburzenia widzenia, rozmazany obraz
  • niepewny krok
  • czasem możliwe także odczucie zimna i gęsia skórka 

 

Jak reagować?

Gdy zaobserwujesz u siebie lub osoby, z którą jesteś na treningu takie lub podobne objawy – nie ignoruj ich, konserwencją może być bowiem niebezpieczny udar słoneczny. Co powinieneś wiec zrobić gdy zaobserwujesz takie objawy?

  • zatrzymaj się – trening nie jest rzeczą świętą Twoje zdrowie za to TAK
  • schowaj się w cień
  • przyjmij taką pozycję, aby ułożyć nogi wyżej od reszty ciała
  • jeśli masz dostęp – napij się czegoś, najlepiej napoju izotonicznego i przegryź coś słonego
  • dobrą metodą pomocy są też zimne okłady w miejscach gdzie przebiegają pod skórą duże naczynia krwionośne – czyli pachy, pachwiny, szyja (najlepiej zrobić to lodem, ale na treningu może być to trudne więc warto chociaż zastosować butelkę z zimną wodą, albo zmoczoną gdzieś w pobliskim źródle wody koszulkę).