Przewodnik po bieganiu ultra – książka dla tych, którzy nie chadzają na skróty

Nigdy nie biegałem ultra. Po prostu – uznałem, że skupię się na dopracowaniu rekordów życiowych na dystansach od 10km do maratonu. Choć raz na treningu zdarzyło mi się przebiec 55km to na zawody dłuższe niż maraton się nie zdecydowałem. Nie oznacza to jednak, że ten świat mnie nie fascynuje. Wręcz przeciwnie – biegi ultra mają swój niepowtarzalny klimat i są magnesem dla coraz większej liczby biegaczy. Sam nie wykluczam startu w takiej imprezie – może nie 150 czy 200km, ale na nieco krótszym dystansie – kto wie… I właśnie dlatego w ostatnim czasie zacząłem się zastanawiać gdzie bym wtedy szukał informacji? Skąd czerpałbym wiedzę potrzebną do tego aby ukończyć bieg ultra w dobrym zdrowiu? Na pewno poradziłbym się doświadczonych znajomych, którzy już od wielu lat startują na dystansach ponadmaratońskich, trochę poszperałbym po sieci, ale przede wszystkim chciałbym przeczytać dobrą książkę ze skondensowaną wiedzą na ten temat. I właśnie na taką książkę natrafiłem ostatnio. Przyznam, że skusił mnie jasny i przejrzysty tytuł – Przewodnik po bieganiu ultra. Autorem jest utytułowany zawodnik – Hal Koerner – zwycięzca m.in. Western States Endurance Run (161km) i Canadian Death Race (125km). Ukończył ponad 130 ultramaratonów w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji!

Książka krok po kroku wprowadza czytelnika w świat biegów ultra. Jest kierowana zarówno do początkujących czytelników, ale pewne wskazówki mogą wykorzystać nawet ci, którzy już ten świat poznali. Możemy się z niej dowiedzieć jak powinien wyglądać trening, ile kilometrów pokonywać, jakie najdłuższe dystanse biegać na treningach, jak odpoczywać, itp. To niezwykle cenne wskazówki, które są opisane w jasny i ciekawy sposób.

Kolejne rozdziały to tematyka odżywiania i nawadniania, doboru sprzętu, pierwsza pomoc. Ciekawym rozdziałem jest rozdział 6 – Biegacz a jego otoczenie. Znajdziemy tam garść wskazówek jak zachowywać się w przypadku trudnych warunków terenowych i atmosferycznych – bieganie po lodzie, śniegu, na dużej wysokości, w trakcie burzy czy też co zrobić w przypadku zetknięcia się z dzikimi zwierzętami.

Następny rozdział zawiera porady na temat samego startu – od podróży na zawody aż do schłodzenia po biegu. Ostatnia część jest uzupełniona o przykładowe plany treningowe ułożone pod dystanse od 50 do 160km, które warto przeanalizować.

Książkę czyta się niezwykle przyjemnie, a pewne elementy są opisane w ujmująco wymowny, ale i bardzo ludzki sposób – np. problemy żołądkowe jakie spotykają biegaczy. Myślę, że czytelnik sięgający po tę książkę właśnie tego oczekuje – konkretnych informacji, które można wykorzystać w praktyce. Pewne elementy są oczywiście opisane w mocno amerykańskim kontekście – np. produkty spożywcze czy podróże od stanu do stanu, ale zawarte tam wskazówki można odnieść do polskich realiów i wykorzystać.

Autor książki to niezwykle sympatyczny i lubiany w środowisku biegowym ultras. Ta książka jest jakby rozmową z nim samym.
Autor książki to niezwykle sympatyczny i lubiany w środowisku biegowym ultras. Hal Koerner wprowadzi Cię w świat ultra – świat, który on zna od podszewki.

Na pewno samo przeczytanie tej książki nie zagwarantuje nam jeszcze tego, że staniemy się ultrasami z krwi i kości, ale na pewno nam to ułatwi. To co mi się najbardziej podobało, to brutalna prawda, którą autor dzieli się z czytelnikami. Tutaj nie ma miejsca na puste frazesy na zasadzie – pobiegnij ultra, bo to coś wspaniałego, poznasz przyjaciół i będą endorfinki. Nie – tutaj Koerner mówi wprost – będziesz wymiotował, będziesz cierpiał, będziesz biegł na granicy przytomności, ale on pokazuje jak to wszystko znieść. Na pewno nie jest to książka dla lubiących iść na skróty. Nie jest to też książka dla tych, którzy chcą raz w życiu przebiec 45km nazywając siebie dożywotnio ultrasami i dla tych, którzy chcą to robić na pokaz. To książka dla tych, którzy chcą się w bieganiu ultra zakochać i poznać ten fantastyczny, inspirujący świat. W przedmowie Jurek Scott napisał te słowa „Mam nadzieję, że podczas lektury tej książki będziesz miał wrażenie, że rozmawiasz sobie z Halem podczas długiego wybiegania” – i tak właśnie jest, autor daje czytelnikowi poczucie, że mówi właśnie do niego, a jego słowa to nie tylko pusta teoria, ale praktyka wzięta wprost z jego ultramaratońskich tras.

Informacje o książce:

Wydawnictwo Buk Rower

223 strony

Cena 24,90zł

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTrener biegowy dla Ciebie – lepsze wyniki w 2016
Następny artykułBiegacze – złodzieje kiełbas, piw i drożdżówek
Tomasz Peisert
Redaktor naczelny, współwłaściciel, biegacz – amator od 15 lat. Gdy zaczynał biegać, nie miał o tym pojęcia, ale od razu porwał się na… maraton. Popełnił chyba wszystkie możliwe błędy początkujących biegaczy, ale zgłębiając wiedzę i trenując systematycznie w końcu złamał granicę 3 godzin w maratonie. Teraz zdobytym doświadczeniem dzieli się z innymi, prowadząc grupy treningowe oraz tworząc poczytne teksty/felietony. Pisze to co myśli, często kontrowersyjnie, ale nigdy nie ukrywa faktów. Jego aktualne rekordy życiowe to: maraton 2:56:47, półmaraton 1:18:17, 10km - 35:19.