Rozciąganie przed treningiem nie zapobiega urazom – zbadano to!

Rozciąganie przed treningiem nie zapobiega urazom – zbadano to!

Spośród ponad 70 milinów ludzi na całym świecie, którzy biegają rekreacyjnie lub startują w zawodach, pewnie wszyscy nie są w 100% pewni czy należy się rozciągać przed treningiem czy też nie. Naukowcy z Amerykańskich Uczelni Chirurgów Ortopedycznych (AAOS) przeprowadzili więc badania, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.

 

W badaniu wzięło udział 2729 biegaczy, którzy biegają minimum 16 km tygodniowo. Biegaczy tych podzielono losowo na 2 grupy: 1366 biegaczy miało stosować rozciąganie przed treningiem, a 1363 – miało się nie rozciągać.

Biegacze w grupie rozciągającej wykonywali 3-5 minutowe ćwiczenia na mięśnie: czworogłowy uda (1), mięsień płaszczkowaty (2) i ścięgno achillesa (3) i zaraz potem rozpoczynali trening.

 

Ćwiczenia rozciągające wykonywane przez badaną grupę biegaczy / fot. www. spls.com.pl
Ćwiczenia rozciągające wykonywane przez badaną grupę biegaczy / fot. www. spls.com.pl

 

Po zakończeniu procedury badawczej okazało się, że rozciąganie przed treningiem ani nie powoduje kontuzji, ani też jej nie zapobiega.

W obu grupach odnotowano ok. 16% przypadków urazów. W tym najczęściej występującymi były: urazy stopy/kostki 25%; urazy kolan 19%; urazy pleców 5%; urazy bioder 3%; oraz inne urazy w tym naciągnięte i naderwania mięśnie i naciągnięte pachwiny 48%.

W rzeczywistości, najbardziej istotne w powstawaniu urazów były czynniki takie jak:

  • przypadek przewlekłej kontuzji lub urazu w ciągu ostatnich czterech miesięcy;
  • podwyższony wskaźnik masy ciała (BMI),
  • wiek – z wiekiem wzrasta ryzyko kontuzji,
  • średni kilometraż – ryzyko kontuzji większe u biegaczy, którzy biegają więcej,
  • zmiana zachowania związanego z rozciąganiem (czyli przypadek gdy biegacz, którzy normalnie się rozciągał przed treningiem teraz był w grupie nierozciągającej się i odwrotnie).

Naukowcy przestrzegają więc – jeśli jesteś biegaczem, który rozciąga się przed treningiem – nie przestawaj tego robić – to właśnie ta zmiana zachowania może spowodować Twój uraz.

Najnowsze badania wykazują dodatkowo, że o wiele lepszym rozwiązaniem przed rozpoczęciem treningu jest – nie statyczne rozciąganie, ale aktywna rozgrzewka, która przygotowuje nasze mięśnie do pracy.

 

Źródła:
Materiały ze spotkania AAOS w 2011 roku
www.runnersworld.com