Sen równie ważny jak trening

Sen – czas, w którym spada zdolność uświadamiania nam odbieranych bodźców, a wiec zmniejsza się nasza styczność ze światem zewnętrznym. Podczas snu nasz organizm pracuje na wolniejszych obrotach – obniża się ciśnienie tętnicze, często spowalnia się rytm oddechu, zwiększa się zawartość CO2 w pęcherzykach płucnych i we krwi, zmniejsza się czynność wydzielnicza żołądka i wydalnicza nerek, obniża się przemiana materii oraz zmniejsza ciepłota ciała. Podczas snu – odpoczywamy i regenerujemy się. Dla nas biegaczy – jest to niezwykle ważne.

 

Ile spać

Wiele mówi się o tym, że odpowiednia ilość snu to 7-8 godzin na dobę.  Prawie każdy to wie, ale nie każdy stosuje – ciągła pogoń w naszym codziennym życiu często powoduje, że uszczuplamy sobie czas jaki powinien być przeznaczony na zdrowy sen. A w modzie jest wręcz pokazywanie siebie jako osoby z tak dużą ilością zajęć, że nawet na sen zabrakło czasu.

Mimo optymalnych 7-8 godzin snu są jednak osoby, które już po 5-6 godzinach snu czują się rewelacyjnie, a są i tacy którym nawet 9 godzin to za mało – tutaj wszystko zależy od genetyki. Nie ma jednak sensu – usprawiedliwiać nasze niedosypianie predyspozycjami genetycznymi naszego organizmu – może czasem poświęćmy więcej czasu na sen i zobaczmy czy rzeczywiście takie rozwiązanie bardziej nam się nie przysłuży.

Jako biegacze nie możemy bowiem pozwolić sobie na niedosypianie. Może się to odbić bardzo negatywnie na naszym zdrowiu i efektywności treningów. O ile jedna źle przespana noc nie będzie miała aż tak wielkiego wpływu na nasze zdrowie o tyle już – chroniczne niedosypianie skumuluje w naszym organizmie negatywne skutki zdrowotne.

 

Zbawienna drzemka

Krótka drzemka w ciągu dnia –  choć kojarzona raczej z lenistwem i poobiednim „zawiązywaniem sadełka” dla biegacza ma kluczową rolę. Stosują ją zarówno nasi polscy zawodowcy jak i biegacze w Kenii, zresztą dla biegaczy na całym świecie wykonujących dwa treningi dziennie – spanie w ciągu dnia to wręcz obowiązek. Drzemka może trwać 30 min, a w przypadku dużej intensywności treningu nawet 2 godziny.  To bardzo dobry sposób na szybką, tanią i przyjemną regenerację. Gdy borykasz się z problemem przemęczenia przy intensywnym trenowaniu – zamiast kolejnej kawy – spróbuj zdrzemnąć się w ciągu dnia.

 

Odpowiedni sen to dla biegacza sprawa równie ważna jak sam trening /fot. oneeyeland.com
Odpowiedni sen to dla biegacza sprawa równie ważna jak sam trening /fot. oneeyeland.com