Jak biegacz powinien odżywiać się w czasie zimy?

na co zwrócić uwagę w odżywianiu zimą

Zapraszamy do zimowej kuchni biegacza / fot. www.suturi.com

W okresie zimowym zwiększona ilość pożywienia nie tylko utrzymuje dłużej ciepło, ale także nie pozwala popaść w gorszy nastrój. Podobno spożywanie większej ilości pokarmów zimą nie jest jednak wcale związane ze zwiększonym apetytem. Badania wykazały, że tak jak zwierzęta, które przystosowują się do zimowego letargu (nie do samego zimna, tylko do braku ruchu jaki będą wykazywały przez całą zimę), tak też organizm człowieka przygotowuje się na czekającą go w zimie zmniejszoną ilość ruchu (nie dotyczy to rzecz jasna większości biegaczy, którzy w zimie właśnie budują swoje podstawy wytrzymałości przez dłuższe treningi).

Istnieją natomiast pewne wytyczne na temat odżywiania się zimą, które mogą stosować zarówno Ci w „biegowym letargu”, jak i Ci którzy zwiększyli swój kilometraż. Dzięki nim możemy odnieść dużo korzyści gdy za oknem mróz.

 

Jedz ciepłe posiłki

To dość logiczne, że gdy jest zimno, jedzenie lub picie czegoś gorącego zwiększa uczucie, że jest nam ciepło. Innym sposobem, dzięki którym możemy rozgrzać się jedzeniem, jest odpowiednio mocne przyprawienie potrawy, dzięki czemu możemy odczuć „palące” ciepło.

 

Dlaczego zimą tyjesz? Jedzenie na depresję

Brak światła słonecznego spowodowany krótkim dniem może spowodować tzw. SAD (ang. Seasonal affective disorder) lub potocznie mówiąc depresję zimową. Według lekarzy, ta forma depresji powoduje aż 10% wszystkich poważnych zaburzeń depresyjnych. Osoby dotknięte SAD są osowiałe, wiecznie zmęczone, ciągle się czegoś obawiają, czują się rozdrażnione, mają problemy z koncentracją, a nawet mogą unikać spotkań z ludźmi i jakiejkolwiek działalności społecznej. Niestety w takich przypadkach występują też często objawy fizyczne, takie jak przejadanie się i nadmierna senność.

Najbardziej powszechną dolegliwością fizyczną jest zwiększony apetyt na pokarmy bogate w węglowodany. Niektóre osoby określiły, że o wiele lepiej czują się po spożyciu węglowodanów. Więc jeśli już dopadło Cię SAD to zamiast sięgać po ciasteczka lub inne słodycze, wybierz zdrowszą opcję – czyli węglowodany złożone.

Dodatkowo jedną z form leczenia SAD – jest zalecenie spędzania większej ilości czasu na świeżym powietrzu. Czy jeszcze trzeba namawiać któregokolwiek biegacza?