Jak zabić stres przed startem? Najlepsze sposoby

W kalendarzu zbliża się nieuchronnie data Twojego startu. Wiele tygodni, albo nawet miesięcy ciężkich treningów – własnie po to aby sprawdzić tego dnia swoją formę, powalczyć o dotarcie do mety, nową życiówkę lub może nawet podium. Im bliżej startu tym bardziej zaczynają zżerać Cię nerwy. 

Często dochodzi do głosu Twój zdrowy rozsądek, zaczynasz zadawać sobie pytania „czy na pewno jestem przygotowany?”, „czy nie za duże wyzwanie sobie postawiłem?”. Ten bieg jest z pewnością ważnym dla Ciebie wydarzeniem więc nic dziwnego, że zaczynasz się denerwować i odczuwasz „wiercenie” w żołądku. Jeśli to Twój pierwszy start w zawodach biegowych to ten stres może być jeszcze większy. Takie odczucie może trwać aż do momentu gdy stojąc z innymi zawodnikami na linii startu usłyszycie wystrzał startera i wyruszycie na trasę pędzeni adrenaliną.

To jest całkiem naturalne, że odczuwasz silne nerwy i emocje przed każdym startem w biegu, ale jeśli chcesz je zminimalizować choć trochę – spróbuj wskazówek, które pomogą Ci się zrelaksować, skupić na swoim celu i uniknąć paraliżującego stresu przedstartowego.  Czasem nerwy przed biegiem można tak pokierować, że nastawią nas pozytywnie do działania zamiast nas przytłaczać.

 

SPRAWDŹ MAPĘ TRASY

Odpowiednie przygotowanie treningowe to podstawa sukcesu na biegu jednak teraz nie bedziemy przekonywać, że jest to konieczne. Do opanowania przedstartowych nerwów nie wystarczy nam tylko świadomość, że jesteśmy przygotowani fizycznie i wydolnościowo – jeśli nie jesteśmy to i tak już tego nie nadrobimy „za pięć dwunasta”. Warto więc zadbać o inne rzeczy abyśmy poczuli się przygotowani do startu i zmniejszyli choć troche poziom stresu przed biegiem.

Przykładowo wielu biegaczy studiuje mapę biegu przed startem aby wiedzieć czego mogą oczekiwać na trasie. Jeśli mamy możliwość prześledźmy trasę biegu oraz jej profil, sprawdźmy gdzie są zlokalizowane punkty odżywcze. Jeśli będziesz wiedzieć, na którym kilometrze będziesz mógł napić się izotoniku lub wody – zmniejszy to Twój stres o to, że będziesz nieodpowiednio nawodniony. Natomiast znajomość profilu trasy pomoże Ci się wewnętrznie skupić nad czekającym Cię podbiegiem i zostawić na ten odcinek trochę więcej sił.