Sprawdź swoją wydolność w 12 minut! Test Coopera

Aby sprawdzić poziom swojej wydolności tlenowej (VO2max – pułap tlenowy) tak kluczowej w bieganiu warto zastosować TEST COOPERA (czyt. Kupera).  
W 1968 roku – lekarz i fizjolog Kenneth Henry Cooper (pracujący dla NASA i zajmujący się programami kondycyjnymi dla astronautów)  opracował metodę szacowania wydolności w oparciu o wytrzymałość krążeniowo – oddechową podczas 12 minutowej aktywności. Dla biegaczy najbardziej przydatnym testem jest oczywiście 12-minutowy bieg, ale dla osób, które mają problemy z biegiem oraz są mniej wydolne można zastosować wersję marszową.

 

ABC  Testu Coopera

Przeznaczony dla osób powyżej 13 roku życia (zarówno amatorów jak i wyczynowców). W przypadku dorosłych, którzy nigdy nie biegali (zwłaszcza po 35 roku życia) zaleca się wykonanie badań lekarskich przed zdecydowaniem się na test.

Test 12-minutowy najlepiej wykonać na bieżni lekkoatletycznej lub innym terenie gdzie jest wyznaczona pętla o znanej długości. Pętla powinna być płaska, równa, a nawierzchnia pętli – utwardzona.

Po kilkunastominutowej rozgrzewce następuje start testu. Dla osób, które mają problem z ciągłym biegiem dopuszczalne jest maszerowanie przez część dystansu. Po równych 12 minutach od startu należy zaznaczyć miejsce ukończenia biegu (nie trzeba się gwałtownie zatrzymywać gdyż wystarczy dokładność pomiaru rzędu 50m), potruchtać trochę aby wyciszyć organizm i przystąpić do obliczania pokonanego dystansu.

Jeśli test Coopera jest przez nas wykonywany regularnie jako sprawdzenie poprawy wydolności – należy zapewnić takie same lub bardzo zbliżone warunki (długość pętli, pogoda – opady, wiatr, temperatura, ubiór).

Wykonując test Coopera powinno się biec z taką prędkością, aby po biegu odczuwać duże zmęczenie – wtedy można mieć pewność, że wykonany test pokazał naszą rzeczywistą wydolność. Bieg powinno się zacząć asekuracyjnie pamiętając, że bieg trwający 12 minut w szybkim tempie może być bardzo męczący, nie należy na początku przeszarżować – tylko utrzymywać stałe tempo i dopiero w końcówce przyspieszyć.

 

1 KOMENTARZ

Comments are closed.