szparagi właściwości przepisy na szparagi

Zaczął się sezon na szparagi. Te podłużne warzywa opanowały nie tylko duże sklepy spożywcze, ale przede wszystkim ryneczki, gdzie upakowane w piękne pęczki kuszą klientów. No właśnie kuszą, bo po odpowiednim przyrządzeniu smakują naprawdę wybornie, ale czy my – biegacze również powinniśmy dać się skusić na szparagi? Zdecydowanie tak!

Szparagi – po co je jeść

Na rynku możemy spotkać 3 odmiany – najbardziej popularne czyli białe, a także zielone oraz trudniej dostępne – fioletowe. Bez względu na to które wybierzemy – warto wiedzieć, iż są bardzo bogate w minerały i pod tym względem stanowią nieocenioną wartość dla wszystkich aktywnie trenujących. Najbardziej godne polecenia są jednak zielone, ponieważ nie potrzeba ich obierać i zawierają tych minerałów najwięcej.

Są bogate w kwas foliowy, witaminy C, E oraz beta-karoten, wapń, fosfor, potas, inulinę oraz asparaginę – związek wspomagający pracę nerek oraz pomagający utrzymać prawidłowy poziom nawodnienia organizmu.

Dużą zaletą (zwłaszcza dla tych, którzy przez bieganie chcą zrzucić parę kilo) jest bardzo niska kaloryczność – w 100g tego przysmaku znajduje się zaledwie 18 kalorii (lub jak kto woli kilokalorii). Po wyczerpującym treningu można więc rozkoszować się szparagami bez obawy, że nasz bilans kaloryczny szybko wyjdzie na plus.

 

Szparagi są pyszne i zdrowe przepisu ze szparagami
Szparagi są pyszne i zdrowe pod każdą postacią – nawet tylko delikatnie podgotowane z solą, oliwą z oliwek i odrobiną soku z cytryny – pycha!

Szparagi jak podawać

Wariantów przyrządzenia szparagów jest mnóstwo – nie będziemy Wam podawać konkretnych przepisów, bo w sieci i książkach kucharskich jest ich mnóstwo, ale polecamy by poddawać je jak najmniejszej ilości obróbki termicznej aby nie traciły zbytnio swych właściwości. Białe i fioletowe gotuje się około 15 minut, a zielone – czyli te najlepsze wystarczy gotować 2-3 minuty lub piec 10 minut w piekarniku rozgrzanym do temperatur 230 stopni.

Zielone są również świetne w postaci grillowanej, idealnie zastępując w ten sposób inne ciężkostrawne przekąski na imprezie. Warto spróbować i oszczędzić sporo kalorii :)

A zatem – wcinajmy szparagi i na zdrowie, póki jest ich tak dużo wszędzie.

Komentarze Facebook