Szparagi – dlaczego biegacz powinien po nie sięgać?

Zaczął się sezon na szparagi. Te podłużne warzywa opanowały nie tylko duże sklepy spożywcze, ale przede wszystkim ryneczeki, gdzie upakowane w piękne pęczki kuszą klientów. No właśnie kuszą, bo po odpowiednim przyrządzeniu smakują naprawdę wybornie, ale czy my – biegacze również powinniśmy dać się skusić? Zdecydowanie tak!

Na rynku możemy spotkać 3 odmiany – najbardziej popularne czyli białe, a także zielone oraz trudniej dostępne – fioletowe. Bez względu na to które wybierzemy – warto wiedzieć, iż szparagi są bardzo bogate w minerały i pod tym względem stanowią nieocenioną wartość dla wszystkich aktywnie trenujących. Najbardziej godne polecenia są jednak szparagi zielone, ponieważ nie potrzeba ich obierać i zawierają tych minerałów najwięcej.

Szparagi są bogate w kwas foliowy, witaminy C, E oraz beta-karoten, wapń, fosfor, potas, inulinę oraz asparaginę – związek wspomagający pracę nerek oraz pomagający utrzymać prawidłowy poziom nawodnienia organizmu.

Dużą zaletą (zwłaszcza dla tych, którzy przez bieganie chcą zrzucić parę kilo) jest bardzo niska kaloryczność szparagów – w 100g tego przysmaku znajduje się zaledwie 18 kalorii (lub jak kto woli kilokalorii). Po wyczerpującym treningu można więc rozkoszować się szparagami bez obawy, że nasz bilans kaloryczny szybko wyjdzie na plus.

 

Szparagi są pyszne i zdrowe pod każdą postacią - nawet tylko delikatnie podgotowane z solą, oliwą z oliwek i odrobiną soku z cytryny - pycha!
Szparagi są pyszne i zdrowe pod każdą postacią – nawet tylko delikatnie podgotowane z solą, oliwą z oliwek i odrobiną soku z cytryny – pycha!

Wariantów przyrządzenia szparagów jest mnóstwo – nie będziemy Wam podawać konkretnych przepisów, bo w sieci i książkach kucharskich jest ich mnóstwo, ale polecamy by poddawać je jak najmniejszej ilości obróbki termicznej aby nie traciły zbytnio swych właściwości. Białe i fioletowe szparagi gotuje się około 15 minut, a zielone – czyli te najlepsze wystarczy gotować 2-3 minuty lub piec 10 minut w piekarniku rozgrzanym do temperatur 230 stopni.

Zielone szparagi są również świetne w postaci grillowanej, idealnie zastępując w ten sposób inne ciężkostrawne przekąski na imprezie. Warto spróbować i oszczędzić sporo kalorii :)

A zatem – wcinajmy szparagi i na zdrowie, póki jest ich tak dużo wszędzie.