5 zasad dobrego i skutecznego treningu biegacza

5 zasad dobrego i skutecznego treningu biegacza

Trening biegacza to pojęcie bardzo ogólne i kryje się pod nim tak wiele elementów, definicji i środków, że można by o tym napisać obszerną książkę. I rzeczywiście – takich książek, poradników czy artykułów w magazynach biegowych jest sporo. Tym razem chcielibyśmy Wam jednak przedstawić ogólne zasady treningu biegacza. Jaki powinien być? Co powinien zawierać? I czy trening biegowy to to samo co zwykłe bieganie?

 

Trening biegacza powinien być ukierunkowany na cel
To absolutna podstawa każdego treningu biegowego. Ustalenie właściwego celu pozwala na podjęcie określonego treningu. Cel powinien być oczywiście realny i adekwatny do indywidualnych możliwości w kontekście autorozwoju.

Nie można mówić o mądrym i efektywnym treningu, jeśli jest to trening spontaniczny, planowany z dnia na dzień, bez ujęcia go w roczny system periodyzacji. Nie można również powiedzieć, że ktoś mądrze trenuje, jeśli startuje tydzień w tydzień, zupełnie tych startów nie planując. Trening biegacza ukierunkowanego na cel powinien zawsze zawierać jeden lub dwa najważniejsze starty sezonu i kilka startów pośrednich.

Niestety zbyt wielu biegaczy o tym zapomina, a w ich bieganiu pojawia się chaos i tzw. totalny spontan. Tak też można, ale jeśli oczekujesz efektów – określ jasno swoje treningowe cele.