W tym roku będę lepszym biegaczem! 5 wskazówek jak to zrobić

Rozpoczęcie Nowego Roku to czas gdy snujemy nowe plany, podejmujemy nowe wyzwania lub chcemy zacząć coś zmieniać w naszym życiu. To też okres postanowień noworocznych, które zbyt często kończą się tylko słomianym zapalem. Schudnę, przebiegnę pierwszy półmaraton, zrobię nową życiówkę na 10km – to tylko przykłady tego co pragniemy zrobić w kolejnym roku. A gdyby tak po prostu postarać się być swoją lepszą wersją biegacza niż się jest do tej pory? Zobaczcie co warto wtedy zrobić!

 

1. Ustaw sobie konkretny cel

- REKLAMA -

Najlepsze cele, które możemy sobie postawić na ten rok to takie, które będą konkretne. Im bardziej szczegółowy cel sobie postawimy, tym lepiej bedzie nam się go kontrolowało. Nie chciejmy więc „schudnać”, ale „schudnąć o 4kg”, nie myślmy o „nowej życiówce”, ale „o poprawie życiówki z 52 minut na 50 minut”.

Postawmy sobie np. cel:

„będę biegać 4 razy w tygodniu”,

„przynajmniej raz w tygodniu zrobię wybieganie 1,5 godzinne”

„w półmaratonie poznańskim będę celować w wynik poniżej 1:50”

„we wtorki i piątki robię dłuższe ćwiczenia uzupełniające”.

Konkretne cele, a tym bardziej jeśli je gdzieś spiszemy i będziemy ciągle na nie zerkać – będą nas bardziej motywować.

Pamiętajmy jednak o pewnej kluczowej kwestii – jeśli postawiony cel będzie zbyt wygórowany, możemy się mocno sparzyć i zaniechać jego realizacji.

 

2. Naucz się rozumieć swój organizm

To jedno z głównych zadań jakie powinienieś postawić przed sobą w tym roku. Warto nauczyć się jak nasz organizm reaguje na różne bodźce treningowe oraz kiedy powinniśmy odpuścić, a kiedy jeszcze damy radę. Sygnały naszego ciała – dają nam często znak, że zbliża się kontuzja lub przetrenowanie. Skoro większość biegaczy co najmniej raz w roku boryka się z jakąś kontuzją lub przeciążeniem to znak, że niechętnie wsłuchują się w to co ich organizm ma do powiedzenia. Gdy czujemy zbytnie przemęczenie, pamiętajmy że nie zawsze trening jest temu winien. Twój stresujący styl życia lub brak snu – to one mogą być przyczyną, tego że trening nie idzie tak jakbyś chciał.

 

3. Opracuj strategię startową

Skończ już ze startowaniem bez celu i gdzie popadnie. Gdzie jest bieg w okolicy, nawet jeśli codziennie – tam i Ty? Nie tędy droga! Jeśli chcesz poprawiać swoje wyniki w tym roku – Twoje starty powinny być z góry zaplanowane, a pomiędzy nimi powinny być okresy solidnego treningu. Jeśli do tej pory startowałeś co tydzień i nie obserwowałeś poprawy swoich rezulatatów – zrezygnuj z tak częstych startów. Zobaczysz, że gdy mądrze potrenujesz – wyniki w tym sezonie Cię zadziwią.