Węglowodany – główne źródło energii w diecie biegacza

Węglowodany – główne źródło energii w diecie biegacza

autor -
Węglowodany – główne paliwo dla biegacza / fot. www.arthlete.com

Bardzo ważnym czynnikiem, który pomaga nam zwiększyć wydajność treningową poprzez żywienie, poza kwestią ile kalorii powinien jeść biegacz, jest zapewnienie sobie, że jako biegacz spożywasz odpowiednie ilości węglowodanów (CHO), białek (PRO) i tłuszczów w diecie.

 

Węglowodany – główne paliwo dla biegacza

Węglowodany stanowią główne źródło energii dla organizmu każdego człowieka. Po strawieniu i wchłonięciu do tkanek, już w formie glukozy są utleniane i ten właśnie proces daje nam energię, która jest wykorzystywana przez nasz organizm.

Są one także magazynem energetycznym organizmu, który może stanowić nawet do 1% masy ciała. Ten magazyn to głównie glikogen, który znajduje się w wątrobie, mięśniach, nerkach oraz glukoza w surowicy krwi (ta jednak służy głownie jako „paliwo” dla układu nerwowego i krwinek).

Magazynem energetycznym, który liczy się dla nas, jako dla sportowców najbardziej jest glikogen. Zapasy glikogenu, w przypadku głodzenia wystarczają nam jedynie na kilka godzin.

Węglowodany pełnią także funkcję związaną z utlenianiem kwasów tłuszczowych. Mówi się, że „tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów”. Gdy spożywamy za mało węglowodanów (poniżej 100g/dobę) kwasy tłuszczowe nie mogą być całkowicie utlenione, a to w konsekwencji prowadzi do powstania stanu zakwaszenia organizmu przez powstanie tzw. ciał ketonowych.

Niekorzystne zjawiska powstają jednak także gdy spożywamy węglowodanów za dużo. Tyczy się to głównie sacharozy (cukru i słodyczy), która zostaje przekształcona w tłuszcze (trójglicerydy) i w takim stanie jest odkładana w organizmie, co jak wiemy prowadzi do otyłości.