WYJŚCIE Z KONTUZJI – 5 zasad powrotu do formy

kontuzja2

 

3. Uważaj na stretching

- REKLAMA -

Dla wielu biegaczy jest to rytuał nieodłączny bieganiu. Inni z kolei sądzą, że rozciąganie i tak nie zabezpiecza przed kontuzjami. Jeśli należysz do tej pierwszej grupy to po kontuzji powinieneś bardzo uważać na sposób oraz intensywność wykonywania tego typu ćwiczeń, ponieważ na usztywnione nieco mięśnie może to zaszkodzić powodując większe niż zwykle mikrourazy. Tak jak w samym bieganiu tak i w tym przypadku dobrze jest stosować zasadę stopniowości, powoli zwiększając zakres ruchów, przyzwyczajając je do naszego manipulowania ich elastycznością. Dodatkowo dobrze jest skonsultować swoje stretchingowe ćwiczenia ze specjalistą, który podpowie nam co możemy robić, a czego unikać, by sobie nie zaszkodzić. Niech to jednak będzie lekarz stricte sportowy, który ma doświadczenie z biegaczami, a nie doktorek leczący starsze panie, których ,,kontuzje”  są zazwyczaj wynikiem braku ruchu.

 

4. Nie wykonuj interwałów ani innych trudnych treningów

Chociaż bieganie interwałów to świetny trening, to jednak wymagający od organizmu dobrego przygotowania mięśni i ścięgien. Twoje po kontuzji mogą mieć problem ze zniesieniem obciążeń związanych z tego typu treningiem. Wszelkie podbiegi, tysiączki czy czterysetki to w tym momencie nienajlepszy sposób na powrót do formy. To samo tyczy się biegów z narastającą prędkością oraz szybkich biegów w II zakresie. W początkowych tygodniach staraj się po prostu spokojnie odbudowywać swoją wytrzymałość tlenową poprzez powolne biegi w I zakresie (OWB1) oraz wspomniane wcześniej dodatkowe aktywności uzupełniające.

 

5. Dbaj o zróżnicowaną dietę

Chociaż może się to wydawać mało istotne to jednak dobrze jest w tym okresie starać się dostarczać w swojej diecie jak największą liczbę zróżnicowanych składników mineralnych i odżywczych, które zapewnią jak najlepszą pracę mięśni i zadbają o kondycję układu kostnego. Pamiętaj więc, zwłaszcza o takich składnikach jak: magnez, wapń, fosfor, fluor oraz witaminę D. Na pewno przyda się suplementacja, która uzupełni te niedobory.

1 KOMENTARZ

Comments are closed.