zaczynam biegać

W ostatnim czasie otrzymaliśmy od niektórych z Was sporo pytań odnośnie tego jak w ogóle zabrać się do biegania by się chciało, by nie popełnić jakiegoś błędu już na początku, co robić, a czego unikać. Udzielamy więc kilkunastu najistotniejszych porad, które mogą okazać się kluczowe przy rozpoczęciu treningów. Zaczynam biegać – jak się do tego najlepiej zabrać?

 

1. Zacznij od razu

Nie odwlekaj decyzji na określony termin, np. od Nowego Roku, od marca czy od poniedziałku. Jeżeli już pomyślałeś lub pomyślałaś o rozpoczęciu biegania to zajmij się tą kwestią od razu. Przekładanie tego na cieplejsze dni czy chociażby na „za tydzień” automatycznie zmniejsza Twoje szanse na wytrwanie w tej pasji przez dłuższy czas.

 

2. Ocena formy

Zanim zaczniesz biegać postaraj się obiektywnie ocenić swoją aktualną formę. Jeśli do tej pory wiodłeś aktywne życie, to nie powinno być problemów. Bieganie będzie dla Ciebie po prostu nowym sportowym doświadczeniem, które pewnie szybko wejdzie Ci w nawyk. Jeśli jednak przez lata zapuściłeś się, masz nadwagę, ciężki oddech i wysokie tętno spoczynkowe, wtedy pierwsze 2-3 miesiące poświęć na codzienne marsze (stopniowo zmieniane w marszobiegi) i zmianę diety, aby bieganie, które chcesz rozpocząć nie spowodowało u Ciebie kontuzji.

 

3. Wykonaj badania

Przed rozpoczęciem przygody z bieganiem wykonaj badania krwi, aby wykluczyć np. anemię oraz zrób rentgen stawów kolanowych oraz kręgosłupa (kluczowych w bieganiu), by mieć pewność, iż nie posiadasz jakiś wrodzonych (lub nabytych) wad, które uaktywnią się podczas biegania, eliminując Cię na dłuższy czas lub w najgorszym przypadku na zawsze. Powiedzmy sobie szczerze, mało kto rozpoczynając swoją przygodę z bieganiem dba o wcześniejszy przegląd swojego organizmu od wewnątrz. Jeśli jednak chcesz cieszyć się bieganiem do późnych lat swojego życia, to zadbaj o te badania.

 

Komentarze Facebook