Nie daj szans kontuzji – 8 ważnych zasad zdrowego biegania!

nagła kontuzja biegowa
Nie daj szans kontuzji / fot. www.miltonchiropractic.com

Kwestia ochrony przed kontuzjami wydaje się być kluczową w cyklu przygotowawczym każdego biegacza. Jeden zbyt mocno wykonany trening, niewłaściwe stąpnięcie czy źle dobrane obuwie mogą przekreślić nasze plany, cele i marzenia. Może nie na całe życie, ale przynajmniej na jakiś czas. Nawet jeśli to ,,tylko” kilka miesięcy wyłączone z aktywności, dla biegacza to jak ultramaraton, który zatrzymał się w najbardziej kryzysowym momencie. Co zrobić aby jak najdłużej cieszyć się ze zdrowego biegania?



Jak się ustrzec przed takim dramatem i biegać w zdrowiu? Uniwersalnej recepty nie ma, ponieważ ilu biegaczy tyle różnych organizmów, różnie kształtuje się również podatność na kontuzje, skłonność do naciągnięć, zwichnięć, czy naderwań. Bez względu jednak na to, warto pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach, które być może nie zapewnią stuprocentowej ochrony przed kontuzjami, ale na pewno zminimalizują możliwość ich wystąpienia.

 

buty biegowe na ulicę

 

1. Dobrze dobrane buty

Jeżeli jesteś początkującym biegaczem lub biegaczką pamiętaj o właściwie dobranym obuwiu biegowym. Nie chodzi tutaj o kolor, fason czy firmę. Zbadaj swoje stopy najlepiej na footscanie, by dowiedzieć się jakim typem biegacza jesteś jeśli chodzi o kontakt stopy z podłożem – neutralność, supinacja czy pronacja to pojęcia, które musisz znać i rozumieć by dobrze dobrać buty. Amortyzacja – nie czarujmy się, obecne buty wszystkich wiodących marek posiadają w swej ofercie obuwie z bardzo dobrymi systemami redukcji wstrząsów. Od Ciebie zależy któremu z nich zaufasz najbardziej.