Zimą biegacze mają pewien niezdrowy nawyk. Warto go zmienić.

Zimą zawsze pijemy mniej – to wydaje się dość logiczne. Niższe temperatury, a zatem pić również nie chce się tak bardzo jak latem. Nasz organizm daje nam wprawdzie sygnały kiedy należy uzupełnić płyny, ale gdy biegamy już jakiś czas – może się okazać, że przyzwyczajenie do wysiłku zagłusza te sygnały i zaczynamy pić mniej, bo uznajemy, ze skoro nas nie „suszy” to wszystko jest w porządku.  



 

Woda jest ważna także zimą

Tak się dzieje właśnie zimą – większość z nas biega sporo nabijając kilometry pod sezon, a pijemy znacznie mniej. Wprawdzie chętniej sięgamy po gorącą herbatę, czekoladę czy… grzańca, ale zapominamy, że spożywanie wody w tym okresie jest tak samo ważne jak w miesiącach letnich. Pijemy jej mnie, bo nam się po prostu nie chce, nie czujemy potrzeby nawadniania i wolimy napić się czegoś konkretnego.

W Kanadzie też piją za mało

W 2016 roku kanadyjscy naukowcy we współpracy z trenerami biegowymi przeprowadzili badania na grupie biegaczy amatorów, które analizowały ilość wypijanych przez nich płynów. W ciepłe, letnie dni spożywali średnio 2,8 litra różnych płynów w tym 1,3 litra wody. Zimą pili już tylko 1,8 litra płynów z czego zaledwie 0,5 litra wody dziennie. Te dane doskonale pokazują jak dużym zaniedbaniem w kwestii nawadniania wykazują się biegacze w porach zimowych.

Przy -10 też można się odwodnić

To duży błąd, ponieważ podczas mroźnych dni powietrze bywa bardzo suche, a w trakcie biegania pocimy się wbrew pozorom niewiele mniej niż latem. Z tej właśnie przyczyny powinniśmy baczną uwagę zwracać na ilość spożywanych przez nas płynów – zmniejszenie tej ilości o połowę to z pewnością zły pomysł nawet gdy nie odczuwamy specjalnie dużego pragnienia.

Pijmy z przyjemnością, ale i na zdrowie

Pijmy więc także zimą – raczmy nasze podniebienia aromatyczną, gorącą czekoladą z chilli i pyszną herbatą z miodem, ale nie zapominajmy o życiodajnej wodzie, która zapewni nam lepsze nawodnienie komórek, poprawi metabolizm, a przede wszystkim ułatwi krążenie krwi w Twoim organizmie, efekt – będziesz biegać wydajniej i przede wszystkim zdrowiej.